Vajdaság - Naplók

1. A Harsányi Hunyadi Mátyás Általános Iskola és a Szendrői Apáczai Csere János Általános Iskola Határtalanul! tanulmányi kirándulása a Vajdaságban 2019.05.19-22.
    „Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne… ”

1.nap
    Reggel 7 órakor buszra szálltunk és elindultunk Szerbia felé. Miután átkeltünk a határon, első utunk Zentára vezetett. Itt megnéztük és megkoszorúztuk a csata emlékművét, majd elénekeltük a himnuszt. Ezután megnéztük a városházát és pihentünk. A következő úti cél Csantavér volt. A Páduai Szent Antal templomot látogattuk meg, amely 90.évfordulóját ünnepli. Megtudtuk, hogy a város nagyon büszke erre az építményre. Mindezek után megérkeztünk a szállásra, ahol tiszta szobák vártak minket és finom ételek. Ezen a napon nekünk a csantavéri templom tetszett a legjobban. Emellett nagyon jól éreztük magunkat.

2.nap
    Reggel a buszra szállás után első utunk Csúrogra vezetett. Itt megnéztük az ártatlanul meghalt magyar áldozatok emlékére állított emlékművet. Koszorúzást követően 1 perces néma csenddel emlékeztünk meg az áldozatokról. Ezután Péterváradra mentünk várlátogatásra. A túra során megnéztük a "részeg órát". Azért hívják így, mert a kis-és nagymutató fel van cserélve. Mindezek után a Dunán átsétálva elmentünk Újvidékre, ahol a Mária Neve templomot néztük meg és vásárolhattunk is. Ezek után visszaértünk a szállásra és finom vacsora várt. Nagyon jól éreztük magunkat ma is.

3.nap
    Reggeli után Szabadkán sétáltunk a városban. Megnéztük a zöld és kék színű szökőkutat, majd a városházát is. Nagyon sok szobrot láttunk, köztük Hunyadi Mátyásét is. Bementünk a zsinagógába, ahol a gyönyörű díszítést tekintettük meg. A városházán meghallgattunk egy előadást a város történetéről. Ezután Palicson ellátogattunk egy általános iskolába. Ismerkedtünk a helyi gyerekekkel, meghallgattunk egy előadást is.

4.nap
    Reggeli után elmentünk a Palicsi-tóhoz. A tó után ellátogattunk a Palicsi állatkertbe is, ahol nagyon sok különleges állatot láthattunk. Az állatkerti sétánk végeztével buszra szálltunk és elindultunk Magyarország felé. A kirándulás során nagyon jól éreztük magunkat, rengeteg élménnyel gazdagodva tértünk haza.

2. Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne…
    A Szatmárcsekei Kölcsey Ferenc Általános Iskola kirándulása Délvidéken

A részt vevő diákok száma: 17.
    Az utazás kezdő időpontja: 2019.10.17.

A kirándulás programjának bemutatása
    1. nap
    Zentán – a legmagyarabb városban: Tisza-part, a csata emlékműve. Csantavéren, Szilágyi Erzsébet egykori birtokán a monumentális, római Szent Péter-bazilikát idéző templom megtekintése. Palicsi-tó partján (szecessziós fürdőépületek, színpompás villák stb). A területet 1462- ben Mátyás király ajándékozta édesanyjának. Séta, városnézés Szabadkán, Korzó, szecessziós városháza. Városnézés Zentán – a legmagyarabb városban: Tisza-part, a csata emlékműve. Soknemzetiségű haderő vív csatát a törökkel. Csantavér – Trianon előtt magyarok és szlovákok lakják. Az első világháború után a magyar etnikai többség ellensúlyozására a Szerb-Horvát-Szlovén királyság létrehozta Csantavér közvetlen közelében Zentaörs és Meggyes településeket. Ekkor a korábbi városi földeket a Bosznia-Hercegovinából érkező önkénteseknek osztották ki, még nehezebb helyzetbe sodorva ezzel a csantavérieket.
    2. nap
    Reggeli után egy külhoni iskolába látogattunk. A diákok bemutatkoztak, ismerkedtek. Közös játékot szerveztünk (kidobó, sportvetélkedő, stb) Ebéd után indulunk tovább az iskolából. Szabadka felfedezése önállóan feladatlapokkal. Múzeum látogatás a városi Múzeumban, a Városháza bejárása, Zsinagóga megtekintése. Szabadka felfedezése (A szecesszió városa.)
    3. nap
    Törökbecse település határában áll az egykori templomos lovagrend templomának és kolostorának romjai, az Aracsi pusztatemplom, mely a Délvidék egyik legértékesebb és legkorábbi építészeti emléke. Aracs a délvidéki magyarság jelképe és szent gyülekezőhelye. Tovább utazás Bácska egyik leggazdagabb mezővárosába Bácstopolyára– a sokszínű néprajzi anyaggal rendelkező tájház, valamint a kovács- és bognármesterséget bemutató műhely felkeresése. Ezt követően Újvidékre, Péterváradra utazunk, majd vissza. Bácstopolya - emlékezés 1944-es magyarok elleni véres terrorra, a magyarok elleni leszámolásra.
    Bács vára – a várban soknemzetiségű védősereg állomásozott az évszázadok során.
    Újvidék - Soknemzetiségű város: szerbek, magyarok, horvátok, szlovákok, svábok és ruszinok is élnek itt.
    „Hideg napok” – az újvidéki vérengzés. 1942 januárjában 3300-nál is több, többségében szerb nemzetiségű polgári lakost gyilkoltak meg.
    1944 – 45 – ös magyarok elleni megtorlás. A pontos szám nem ismert, legalább 30.000, de egyesek szerint 45.000 áldozat is volt. Az események feldolgozása, koszorúzás a temetőben.
    Minden helyszínt egy-egy csoport dolgoz fel, és ppt.t készít, amit az értékelő órán mutatnak be.

4. nap
    Nagybecskerek ,a belváros megtekintése , Nepomuki Szent János templom felkeresése ,ahol a főoltár képet Nepomuki Szent János és a mellékoltár képet Mária gyermekével, Székely Bertalan festette. Écska Nagybecskerektől 10 km-re délre, a Béga bal partján Közép-Bánságban fekvő település. A település első említése III. Károly király 1718. szeptember 12-én kelt rendeletében történt. Écskát és a hozzá tartozó 30 000 holdas birtokot 1781-ben az örmény származású Lázár Lukács jószágkereskedő vásárolta meg egy bécsi árverésen. A mocsaras, jórészt lakatlan vidék neves mintagazdasággá fejlődött és 160 esztendőn keresztül maradt a Lázár család tulajdonában. A falu első telepesei magyarajkú katolikusok voltak. Elterjed a falu lakosai közt a hazánkban is ismert bolgárkertészet. Nagybecskerektől 10 km-re elterülő Császár–tó különleges természetvédelmi terület. Területén élőhelyeinek változatossága miatt számos fészkelő és költöző madár pihen.
    5. nap
    Reggeli után összepakolás, majd indulás Palicsra, az Állatkert meglátogatása. Dél körül indulás haza.