Kárpátalja - naplók

Kisvárdai Szent László Katolikus Gimnázium Szakgimnázium Általános Iskola Kollégium és Óvoda 10 . b osztályos diákjai Kárpátalján jártak.
2018.09.10-13.

Első nap
Sikeresen átléptük Ukrajna határát majd megérkeztünk Kárpátalja területére. Ungváron betértünk egy Ortodox templomba, ahol megismerkedtünk a vallás történetével és jellegzetességével ezután utunk folytatódott, megemlékeztünk a Petőfi szobornál. Itt megtekintettük az Ung folyót, majd rövid túrára indultunk Ungvár belvárosába, ahol elsőnek megnéztük a római katolikus templomot, majd a zsinagógát, a görög katolikus székesegyházat és az ungvári várat, ahol felfedeztük a vár területét és megcsodáltuk a kilátást. Rövid séta után busszal mentünk tovább Munkácsra, s ellátogattunk az erődítményhez, s identifikáltuk az erődítmény tulajdonágait és fontos információkhoz jutottunk hozzá, megszemléltük a tájat és hazaindultunk.  A kollégiumba finom vacsora fogadott, amit mi szívesen fogyasztottunk el.  A szoba elfoglalása után esti sétára indultunk majd nyugovóra tértünk.

Második nap

Elfogyasztottuk az ízletes és tartalmas reggelinket és buszra szálltunk. Hosszú út várt ránk, de megérte, mert találkozhattunk testvériskolánkkal és annak tanulóival.  Egy rövid előadás után, ami az iskolánkban folyó robotika szakkört mutatta be három csoportra osztódtunk. Az egyik csoport a testvériskola tanulóival egy barátságos foci meccset játszott, míg a másik csoport egy rögtönzött robotikai szakkörön vett részt, ahol bevezették őket a robotika világába. Ez idő alatt a harmadik csoport Técső városának nevezetességeit és látványosságait tekintette meg. Délután visszaindultunk a kollégiumba, ahol megvacsoráztunk és lefeküdtünk aludni.

Harmadik nap

Először Szolyvára látogattunk el, ahol megnéztük a siratófalat, amibe a világháború áldozatainak a neve van belevésve. Aztán megnéztük és kipróbáltuk a függőhidat, ami több méter hosszú volt. Ezután ellátogattunk Beregszentmiklósra a Rákóczi kastélyba tekintettünk be, ahol láthattuk Zrínyi Ilona szobáját, és ahol megismerkedett és szerelmet vallottak egymásnak Thököly Imrével, amit az ott összeházasodó pároknak egy jelképes szobává fognak alakítani. Sok szép festményt láttunk a falakon, amik a kastélyt támogatják. Mi is vettünk a festményekből, ezáltal támogattuk a kastély felújítását. Majd ezután folytattuk az utat Munkácsra, ahol megismerkedtünk a görög katolikus és ortodox vallással és templomokkal. Aztán szabad időt kaptunk, egy órát és körül nézhettünk Munkács főterén. Majd amikor visszaérkeztünk a szállásra, elfogyasztottuk a finom vacsorát majd ismét szabad program következett ezután pedig mindenki lepihent és lefeküdt aludni.

Bársony János Általános Iskola
2018.05.02-05.
1.nap
 6-kor elindultunk Miskolcról és Kárpátalja felé vettük az iranyt.Először a magyar határhoz értünk majd le kellett szállni a buszról és mindenkinek leellenőrizték az útlevelét.Egy kis buszozás után az ukrán határhoz értünk,s ott is megnézték útleveleinket.A határon nem kellett sokat várni.Az ukrán határig Éva néni kísért minket,majd a határon felszállt egy másik idegenvezető Anita néni,aki honismereti szakértő.A buszon nagyon sok információ hangzott el Kárpátaljáról.Az első uticélunk Ungvár volt,ahol érdekes skanzent láttunk,s a legtöbb házat belülről is megnéztük.Régi eszközök,használati tárgyak nevét tanultuk meg.Érdekes volt látni a régi idők iskoláját.Meglátogattuk a Munkácsi várat,s ott gondoltam bele mikor Zrínyi Ilona egyedül védte a várat az osztrák csapatok ellen,hogy ott volt a két gyermeke Julianna és Ferenc és milyen nehéz lehetett neki,így is nagyon sokáig tudta védeni a várat,de végül át kellett adnia,ennek az volt a feltétele,hogy a vár katonáit sértetlenül engedjék el és a gyerekeit ne válasszák el tőle,de végül ezt nem tartották be,Ferencet utána soha többé nem látta.Utána felszálltunk a buszra és elindultunk a szálláshoz,miután megérkeztünk elmentünk vacsorázni és a boltba is elengedtek minket.Az első napunk így zárult.

2.nap

A kellemes reggeli után elindultunk busszal a szolyvai emlékműhöz. Ez a műemlék a munkatáborokba hurcolt emberek emlékére készült. Az emlékművön az odavitt emberek nevei vannak felsorolva. Ebből sajnos sokat olvashatunk. Ezek után elindultunk a Vereckei-hágó irányába. Az út minősége miatt egy része az útnak borzalmas volt. A Vereckei emlékműhöz gyalog mentünk fel. Elénekeltük a himnuszt, majd utána piknikeztünk és pitypangból díszeket készítettünk. Egy kis utazás után egy mezőhöz értünk, ahol mindenki azt csinált amit szeretett volna, így a fiúk játszottak egy focimeccset. Utána hazajöttünk és ettünk egy finom vacsorát, majd elmentünk egy szupermarketbe bevásárolni. Utána hazajöttünk. Összességében ez a nap eléggé jó volt, többségben élveztük.

3.nap

A mai napon, a Nagyberegi iskolában voltunk, ahol megismerhettük, az ukrán gyerekek mindennapjait. 3 csoportba voltunk osztva, mind a 3 csapat különböző órákon vett részt. Mi az énekórán ültünk, ahol ukrán és magyar népdalokat halhattunk. Itt elénekeltük a Barackfa című dalt. Mindezek előtt, lejátszottunk egy barátságos focimeccset, amin, csúnyán kikaptunk. Órák után a Beregi szőttest próbálhattuk ki. Később az iskola múzeumát látogattuk meg, ahol régi tárgyakkal ismerkedtünk meg (csöcsös-köcsög). Később egy másik iskolában biciklis mutatványokat láthattunk. Majd KB. egy órás út után, Árpád és Álmos vezér szobrainál, elénekeltük a „Mert a haza nem eladó” kezdetű dalt. És végül a szállásra való hazaérkezéssel zárult a nap.

4.nap

Ma volt az utolsó nap amit Kárpátalján töltöttünk.
Az első dolgunk felkelés utan a reggeli volt majd összepakoltuk a bőröndöket.
Ezután megkezdtük utunkat a belvárosba.
Csapatokban feladatokat kaptunk és azokat kellett megoldanunk egy kisérő segítségével.
Nagyon sok emlékmű található a városban.
Többek között megtekinthettük a Kossuth teret, Petőfi Sándor szobrát, Esze Tamás szobrát. Mikor megoldottuk a feladatot vásárolhattunk egy kicsit a városban.Majd a városnézés után betekinthettünk egy magyar főiskolára ami II. Rákóczi Ferencről kapta a nevét. Itt Zrinyi Ilona és Rákóczi szobrát nézhettük meg és termeket, amelyeket különböző magyar városok támogattak az épület felújítása érdekében. Utána ebédeltünk és haza indultunk. Nagyon jó volt ez a tanulmányi kirándulás remélem legközelebb is lesz ilyenre lehetőségem.

Taktaszada -Taktakenéz
2018.05.06-09.

Korán reggel elindultunk a szomszéd falu – Taktakenéz- iskolásaival kirándulni Kárpátaljára. Több falun és városon is átmentünk, amíg a határhoz értünk. Itt várnunk kellett egy ideig, míg ellenőrizték az útleveleinket. Nem sokkal később tovább indultunk, s amikor megálltunk pihenni, idegenvezetőnk Éva néni csoportokra osztott minket. Tovább indultunk, felvettük Zoli bácsit, a honismereti vezetőnket. Először ellátogattunk az ungvári várba, amiről Zoli bácsi sok érdekes dolgot mesélt. Majd utunkat a munkácsi vár felé vettük, ahol minden csapat különböző feladatot kapott. Miután mindezeket teljestettük elindultunk Beregszászra, a szállásunkra, ahol mindenki kényelmesen elhelyezkedett. Ezután fogyasztottuk el a finom vacsorát. Nagyon jól éreztük magunkat és érdeklődve várjuk a következő napok programjait.

2. nap
2018. május 07.
A mai napon az elfogyasztott finom reggeli után útra keltünk, hogy ismét felfedezzük Kárpátalja csodás tájait. Az első állomásunk Szolyva volt, ahol egy emlékművet látogattunk meg, mely a „Malenykij robot - Kis munka” áldozatainak állít emléket. Ezután az elhurcoltak tiszteletére emlékszalagokat helyeztünk el. Ezt követően csoportokban rövid videofelvételt készítettünk, melyben társainkat tájékoztatjuk az itt történtekről. A következő állomásunk Polena, a híres ásványvíz hazája. Itt lehetőségünk volt arra, hogy értékes információkhoz jussunk és megkóstoljuk a polenai ásványvizet. Ezután Felsőgereben felé vettük az irányt, ahol bebarangoltuk az Árpádvonal komoly bunkerrendszerét. Ez a bunker a föld alatt 150 méterre található. Számomra nagyon izgalmas volt ez a program. Ezután a Vereckei szorosban Zoli bácsi, az idegenvezető a honfoglalásról mesélt nekünk. Majd itt fogyasztottuk el a finom ebédünket. Itt lehetőségünk nyílt arra, hogy focizzunk, kacsázzunk a Szarvas patakban és pihenjünk a folyóparton. A mai utazásunk utolsó állomása a Borzsa havasok megtekintése. A magyar zászlóval a kezünkben vonultunk fel a kilátóhoz, ahol közösen elénekeltük a Magyar Himnuszt. Majd visszaérkeztünk a szálláshelyünkre Beregszászra, ahol megettük a finom vacsorát és közösen megoldottuk az aznapi feladatokat

2018. május 09.
4. nap.
Nagyon gyorsan elrepült ez a pár nap. Ma töltöttük az utolsó napunkat Kárpátalján.  Reggel elfogyasztottuk a finom reggelit, majd bepakoltunk a bőröndökbe. Ezt követően csapatokban, 1-1 kísérővel, térkép segítségével elindultunk, hogy felfedezzük Beregszászt. A városban nagyon sok emlékmű, híres épület, szobor található . A sikeres feladatmegoldás után közösen megtekintettük a város magyar főiskoláját. Számomra különleges élmény volt ebben a gyönyörű, impozáns épületben barangolni. Majd lehetőségünk nyílt ajándékok vásárlására is. A finom ebéd elfogyasztása után Éva néni kíséretében elindultunk a határra. Nagyon élveztem ezt a tanulmányi kirándulást. Soha nem fogom elfelejteni Kárpátalját és az itt élő kedves embereket. Bízom benne, hogy a későbbiekben még lesz lehetőségem arra, hogy visszatérjek erre a csodálatos helyre.

2018.május 09-12. Vak Bottyán Általános Iskola Simontornya diákjai Kárpátalján

1.       nap
Hajnali 4-kor indultunk a busszal.8 órát utaztunk egészen Beregszászig, félórás pihenőkkel. Először megnéztük Munkács várát. Vehettünk  szuvenírt. A vár nagyon tetszett mindenkinek. Rákócziról megtudtunk néhány dolgot. Görög katolikus templomot is megnézhettük. Munkács belvárosát is megnéztük. Beregszászon elérkeztünk a szállásra, vacsorával  láttak el minket, miután  felhoztuk a csomagjainkat. Ez a nap nagyon jól telt.

1.  2018. május 16-19. Hunyadi Általános Iskola Harsány/ Szinyei M.P. Általános Iskola Szirmabesenyő

1.       nap:Ghrivnyák
Korán reggel elindultunk a busszal. Egész nap esős időnk volt. Dél körül átléptük a határt. Először a skanzent néztük meg de nagyon esett az eső ezért vissza indultunk a buszhoz. Onnan busszal tovább mentünk Munkács várához. Láttuk a turulmadarat. A várban a szobák korszerűen voltak berendezve. Ekkor már zuhogott az eső. Hosszú utazás után megérkeztünk a szállásra. Kipakoltuk a bőröndöket, beosztottuk a szobákat.6 óra körül megvacsoráztunk és megkaptuk a feladatokat. Később leadtuk a feladatokat,pénzt váltottunk,aludtunk.
Bohócok 2 nap
Reggel felkeltünk és elmentünk reggelizni. Felszálltunk a buszra, elindultunk Szolyvára. Ott megnéztük a siratófalat  és megismerkedtünk a ,,malenykij robottal”. Majd Polenán megkóstoltuk a híres gyógyvizet. Ezután megtekintettünk egy katonai bunkert. A bunkerben hosszú alagutak tárultak elénk és egy részét be is jártunk. Beregszentmiklóson egy bácsi bemutatta nekünk a várat. Visszaérve a szállásra megvacsoráztunk, és kipihenjük a nap fáradalmait.

3.nap  Ghrivnyák
Felkelünk,megreggeliztünk és felültünk a buszra. Elindultunk Péterfalvára ahol egy magyar iskolát néztünk meg. Az iskolábabenéztünk az órákra,sporoltunk és kvízesztünk aaz ottani gyerekekkel. Utána Nagyberegre mentün,ahol egy biciklis előadást tekintettünk meg. A fiuk az ottani gyerekekkel fociztak , hazajöttünk a szállásra megcsináltuk a feladatokat, megvacsoráztunk. Elmenttünk boltba ételért. Mivel ez az utolsó éjszakánk a szálláson tartottunk egy búcsú bulit.

Ghrivnyák : iskola
Péterfalván voltunk egy iskolában, ahol színes osztályba benéztünk. A körülmények nagyon meglepőek voltak nekünk mivel ők sokkal nagyobb szegénységben élen az itt élő emberek,mint mi. Az Ukrán iskolákban nem buktatnak. Az iskola 6 évesen kezdődik és 12 évig járnak iskolába. Május 25-ig tart a tanév.12 osztályzat van náluk a 12-t nagyon nehéz megszerezni. A tanterem és a WC nagyon rossz,a WC nem angol hanem Ukrán.

1. Az első kárpátaljai csoport 2017.szeptember 20-23. Hernádnémeti Református Általános Iskola

2. 2017.szeptember20-án elindult a Honfoglalók csapata.
    Első napi élménybeszámolójuk:
    6:15-kor indultunk. Több órás utazás után végre megérkeztünk a határhoz. Ott várakoztunk egy kis ideig. Nem sokkal később tovább folytattuk utunkat. Felvettük Zoli bácsit, az idegenvezetőt. Ungvár volt az első megállónk. Pár fotót készítettünk az Ortodox templomnál, ami Kárpátalja legnagyobb temploma.
    Megnéztük az Ung folyót. A rajta átívelő hídon is átmentünk. Megcsodáltuk a hársfákat és a miniszobrokat.
    Ezután a Múr stílusú zsinagógát néztük meg.
    Utunk következő megállója: a Barokk stílusú római katolikus templom volt.
    Sok érdekes dolgot mesélt róla Zoli bácsi. Ezután a görög katolikus templomot is megtekintettük. A kápolnája elbűvölt minket.
    A Skanzenbe is ellátogattunk. Gyönyörű volt a sok régi épület.
    Busszal mentünk tovább, uticélunk Munkács vára volt.
    Körbenéztünk a várban, majd Zrínyi Ilona és fia szobránál megemlékezést tartottunk. Koszorút helyeztünk el és a Magyar Himnuszt is elénekeltük.
    Végül a napunk lezárásaként elfoglaltuk a szállásunkat Berekszászon, ami TÖKÉLETES!!!!😊

Honfoglaló

(Köszönjük szépen a tanároknak és Éva néninek, hogy eljutottunk ide.)

3. A Kárpátok csapatának élménybeszámolója:
    Hajnali 6 órakkor megkezdtük útunkat! Felszálltunk a buszra,utunk során sok új érdekességet néztünk meg amit nagyon élveztünk! A határon nagyon csendbe kellett lennünk mert igazoltattak. 11 óra körül felszállt hozzánk az idegen vezetőnk Zoli bácsi. Első állomásunk Ungvár volt ahol a ragyogó napsütésbe mentünk át az Ung folyó feletti hídon. Majd megnéztünk két gyönyörű templomot,de sajnos csak egyet tudtunk belülről is megtekiteni! Ezután egy skanzent látogattunk meg ahol faházak voltak és egy kis feladatot is kaptunk. Amikor egyik helyről a másikra mentünk nagyokat énekelgettünk a buszba. Ezután indultunk tovább a következő helyszinre. Nagyon jól éreztük magunkat.

4. Turulmadarak ( TCSMCS )
    Hajnali 6 órakor megkezdtük utunkat! Felszálltunk a buszra,utunk során sok új érdekességet néztünk meg amit nagyon élveztünk! A határon nagyon csendbe kellett lennünk mert igazoltattak. 11 óra körül felszállt hozzánk az idegen vezetőnk Zoli bácsi. Első állomásunk Ungvár volt ahol a ragyogó napsütésbe mentünk át az Ung folyó feletti hídon. Majd megnéztünk két gyönyörű templomot,de sajnos csak egyet tudtunk belülről is megtekiteni! Ezután egy skanzent látogattunk meg ahol faházak voltak és egy kis feladatot is kaptunk. Amikor egyik helyről a másikra mentünk nagyokat énekelgettünk a buszba. Ezután indultunk tovább a következő helyszinre. Nagyon jól éreztük magunkat.
    Réka Lövei

5. Tabernákulum mese
    Volt egyszer egy tabernákulum, ami elment egy templomba dolgozni, Csetfalvára. A tabernákulumot beépítették a templom falába. Egy napon találkozott az anyjával, mert áldozni akart.
    Az anyja megkérdezte:
    - Kisfiam, hogy végzed a munkádat?
    Erre a fia:
    - Hát, keveset fizetnek,de azért rendesen elvégzem a dolgomat.
    Ez így is volt. A tabernákulum nagyon szorgalmasan tárolta a kelyhet és a fizetés is kevés volt. Konkrétan semmi. De ez nem is baj, mert a tabernákulumnak nincsenek életfeltételei, ezért bárhol meg tud élni semmi pénzből.
    Ez volt a tabernákulum története.

Honfoglaló

6. A 2. napunk is eseménydús volt. Reggeli után, negyed kilenc tájban busszal indultunk a sárosoroszi iskolába. Út közben sok izgalmas dolgot hallottunk Zoli bácsitól.
    Miután megérkeztünk az oroszi iskolába, megtekintettük a műsorukat, és ők is a miénket. Ezt követően meghallgattuk kis beszámolóját a történelem tanáruknak. Ezután két templomot is megnéztünk. Mikor visszaértünk megebédeltünk. Mikor a desszertet is megettük a tornaterembe mentünk és megtekintettük a Hernádnémeti Sárosoroszi kosárlabdameccseket.
    Mind a kétszer mi nyertünk, viszont az oroszi gyerekek is ügyesek voltak. Ezt követően kiosztottuk a finom süteményeket ami nagyon ízletes volt. Könnyes búcsú után folytattuk utunkat.
    Megkoszorúztuk a honfoglalásnak 1000-ik évfordulójára készített emlékművét, és elénekeltük a Szózatot.
    Ismét felszálltunk a buszra. Megnéztük napunk utolsó megállóját a honfoglaló őseink 'emlékparkját' ahol már több mint 70 honfoglalónak a sírját tárták fel.
    Ezt is megkoszorúztuk és csoportonként készítettünk szelfiket a szobroknál.
    Hazafelé a rövid utunk alatt énekeltünk egy kicsit és már meg is érkeztünk.
    Megettük a finom vacsorát és elmentünk a bevásárló központba.
    Nagyon jól telet ez a nap.

7. Reggel kicsit később reggeliztünk, mivel Ervin bácsi elment a busszal a sárosoroszi gyerekekért. Ezt követően visszamentünk a kollégiumba. Mikor megérkeztek elindultunk a szolyvai emlékparkba. Megkoszorúztuk az emlékműveket és megemlékeztünk. Ezt követően elmentünk forrásvizet inni egy kis faluba. Ott vásároltunk még egy pár ajándékot. Miután itt végeztünk folytattuk utunkat a Vereckei hágó felé. A hegy lábánál megettük a hidegebédünket és megnéztük a Szarvaspatakot. Nem sokkal később felmentünk megnézni a millecentenáriumi emlékművet. Ott is megemlékeztünk és elhelyeztük a koszorút.
    Nagyon jó volt ez a nap is.

1. 2017.szeptember27-30 között a Celldömölki Városi Általános Iskola

8. Sági Csapat élménybeszámolója

Éjjel 02.45-kor jött értünk a busz elbúcsúztunk a szüleinktő és útnak indultunk.Megálltunk a hosszú út során Budapesten,Miskolc mellett,és Nyíregyházán.Beregszászon felvettük a Zoli bácsit,és indultunk tovább Ungvárra.A városba beérve először egy Ortodox templomba álltunk meg.Megfigyeltük a csodálatos képeket.Utána leszálltunk a buszról és elsétáltunk Petőfi Sándor szobrához,és elhelyeztük az emlékszalagot.Utána az egyik hídról megnéztük a város folyóját,ami mellett fasor állt.Nem volt fontos de mi észrevettük hogy szerelmi lakatok vannak a híd kerítésén.Miután megcsodáltuk az Ung folyót,elindultunk a zsinagóga felé.Ellőtte megtanította nekünk Zoli bácsi az ,,Almalé" nevezetű dalt.
    Lassan megindultunk tovább.Megszemléltük a coff stílusban épült katedrálist.Ellőtte álltak híres emberek szobrai.A katedrális mellett tartottunk egy rövid mosdó szünetet.Tovább érve az ungvári várat kívülről megnéztük.Zoli bácsi elmesélte Ungvár történetét.Később elsétáltunk a Skanzenhez.Ott kaptunk 10 percet hogy fényképezkedhessünk a régi házzakkal.Az idegenvezető elmondta hogy 13 féle házat lehet ott látni.Miután körbeértünk elénekeltük az ,,Almalét".Utána megindultunk Munkácsra ahol megnéztük a várat és annak környékét.Hazafelé összefoglaltuk a nap eseményeit és mégegyet énekeltünk.Ettünk vacsorát és megírtuk az útinaplót.Reggel megreggeliztünk és elindultunk Szolyvára a Sárosoroszi gyerekekkel.Az emlékparkban megemlékeztünk az áldozatokról.Tovább indulva megérkeztünk Polenára ahol ásványvizet kóstoltunk.A víznek gyógyító hatása van.Következő állomás a Vereckei-szoros.Mielőtt megnéztük volna a szorost közelebbről előtte megebédeltünk.Finom ebédet csomagoltak nekünk.Miután megettük,megszemléltük a Szarvas patakot.Buszra szálltunk és tovább indulva jobbra egy Árpád-vonalhoz tartozó bunkert,balra egy katona temetőt láttunk.
    Felérve a Vereckei-hágóhoz megemlékeztünk a honfoglaló őseinkről.

Elhelyeztük a megemlékezés emlékkoszorúját,és elénekeltük a magyar Himnuszt.Lefele menet már nagyon vártuk hogy hazaérjünk.Megérkezve megettük a vacsorát,és megindultunk a beregszászi nagyboltba.Mindenki nagyon izgult hogy milyen élelmiszerekkel szolgál a bolt.Visszaérve megcsináltuk a feladatokat.

9. Celldömölk másik csapatának bejegyzése ,élménybeszámolója:
    Nagyon izgatottunk voltunk mert ez az első közösen töltött 4 napunk.
    Ez a pillanat is eljött ,hajnali 2:30-kor indulásra kèszen álltunk.
    Kb 2 óràval késsőbb megálltunk benzinkúton ami Budapest előtt volt.
    A megállók közti idő hamar eltelt.
    A határnál voltunk már 10:30 - kor, ès 5 percet kellett várnunk.
    Ès èszre lehetett venni a 2 ország közötti különbsèget. Odaérkeztünk a zsinagógához. A zsinagóga belsejében színházterem üzemel. Itt tanultuk meg az almalé dalt. Felsétàltunk a görög katolikus katedrákishoz. Ez az épület copf barokk stílusban épült. Bemenni sajnos nem tudtunk. Megetettünk egy cuciját. Majd elsétáltunk a várhoz. Itt halhattuk ungvárnak a rövid történetét. Majd elsétáltunk a kanzenbe. Itt külön feladatot kaptunk. Elmentünk a buszhiz és elindultunk Munkácsra. Itt megnéztük a várat.Ez nagyon tetszett mert minél beljebb mentünk annál régebbiek voltak a falak,és a helyiségek.De nem voltunk olyan vidámak mert eegy ház leégett.Sok időt itt salynos nem tudtunk itt tölteni .De a kilàtàs gyönyörü volt.Fáradtan beültünk a buszba. Már nagyon izgatottak voltunk a BeregszászI szállásèrt.Nagyon elégedettek voltunk .Fürödtünk fogatmostunk és késő estig beszélgettünk.

10. Korán reggel felkelt mindenki mert izgatottak voltunk. Nyolc órakor mentünk reggelizni.Sárosoroszi gyerekek Már bvártak minket.A további időt a Sárosoroszi gyerekekkel töltöttük.1-kènt Szolyvára mentünk.,2 helyszín Pollenára mentünk ott ásványvízet kóstolttunk.3-kènt Velencei szoroshoz mentünk és a pataknàl pihentünk . Utána Vereckei hàgónál megnéztük a hét törzs emlékét . És most Beregszásznál letelepetünk a szállásnál és megcsináljuk a dolgoimkat.

11. A miskolci Kossuth Lajos Evangélikus Gimnázium diákjai
    2017.szeptember 30 és október 03 között kirándultak Kárpátaljára.

Testvér Iskolájuk: a II Rákóczi Ferenc Magyar Főiskola Szakközépiskolája
    Első két nap Kárpátalja csodálatos tájait keresték fel a diákok.

12. 2017.október 08-11 közöttt a múcsonyi Szent Péter Görög Katolikus Általános Iskola diákjai Kárpátalján jártak.
    Élménybeszámolójuk:
    Reggel hatkor indultunk, hosszú út állt előttünk. Felszálltunk a buszra majd elindultunk, az út időtartama 4 órás volt. A határra kb. 9 órakor értünk és 1 órát álltunk a határnál, ameddig ellenőriztek mindent. A gyakorlás érdekében énekeltünk, majd találkoztunk az idegenvezetőnkkel, Anita nénivel.
    Az utunk Munkácsra vezetett, majd felmentünk a munkácsi várba, ahol sok érdekességet láttunk és hallottunk.
    Készítettünk képet Korjatovics Tódor szobránál és kívántunk is tőle, majd tiszteletünket tettük Petőfi és Rákóczi szobránál is. Majd elindultunk Ungvárra, elmentünk megnézni a régi skanzent. Odafele megtekintettünk egy esküvőt, bementünk a templomba imádkoztunk egyet és tovább mentünk. Ahogy említettem megtekintettük a régi skanzent. Ott különböző régi foglalkozásokkal ismerkedtünk meg, lejegyzeteltük őket plusz pontok reményében. Átsétáltunk az Ung folyó fölött, majd utunk végére értünk és jöttünk haza.

Reggel a szokásos időben reggeliztünk és utána mentünk a Zápszonyi Általános iskolába és különböző órákra beültünk.
    Egy bemutatkozó műsort rendeztek és mi is megmutathattuk mit tudunk.
    Megismerkedtünk az itteni iskolai szokásokkal, diákokkal.
    Az iskola után egy különleges biciklibemutatóra mentünk, ahol különböző akrobata mutatványokat mutattak be nekünk. Majd a mutatványok után ki is próbálhattuk őket. Ezután elmentünk a szövő múzeumba ott szintén pár gyerek kipróbálhatta a szövő mesterséget. Lementünk az alagsorba régi tárgyakat bemutattak nekünk.
    Bemutatás után elmentünk megnéztünk egy játszóteret, kijátszottuk magunkat és elindultunk haza. Vacsoráztunk, vacsora végénel egy kedves hölgy előadást tartott nekünk a Málenkij robotról. Felmentünk, beszélgettünk majd aludtunk. Ez egy jó nap volt

Felkeltünk reggel 7órakor, tisztálkodtunk majd lementünk reggel 8 órakor reggelizni. Fél kilenckor elindultunk Szolyvára az emlékparkba.
    Ott különböző feladatokat kellett megoldanunk tabletek segítségével. Lerakta két kijelölt emberünk a koszorút emlékül. Majd elindultunk a Polenai szanatóriumhoz, ahol gyógyvizet kóstoltunk. Utunk ezután a Vereckei-hágóhoz vezetett, ahol megtekintettük a hét vezér bejövetelének tiszteletére állított emlékművet. Fotókat készítettünk, majd úgy, mint az emlékműnél itt is koszorúkat helyeztünk el.
    Utunk utána a Bereg Szent Miklós kastélyánál egy humoros idegenvezetésben volt részünk, megnézhettük hol találkozott Zrínyi Ilona, és Thököly Imre.
    Jó kedvűen tartottunk a szállás felé, majd egy finomat vacsoráztunk, elmentünk a 3. Típúsú múzeumba is. Végeztünk, megfürüdtünk, emlékekkel tele lefeküdtünk aludni. Mi nagyon élveztük a kirándulást!

13. Kisvárdai Szent László Katolikus Gimnázium Szakgimnázium Általános Iskola Kollégium és Óvoda
    10. b osztályos diákjai 2018.09.10-13. Kárpátaljai kirándulása

Első nap

Sikeresen átléptük Ukrajna határát majd megérkeztünk Kárpátalja területére. Ungváron betértünk egy Ortodox templomba, ahol megismerkedtünk a vallás történetével és jellegzetességével ezután utunk folytatódott, megemlékeztünk a Petőfi szobornál. Itt megtekintettük az Ung folyót, majd rövid túrára indultunk Ungvár belvárosába, ahol elsőnek megnéztük a római katolikus templomot, majd a zsinagógát, a görög katolikus székesegyházat és az ungvári várat, ahol felfedeztük a vár területét és megcsodáltuk a kilátást. Rövid séta után busszal mentünk tovább Munkácsra, s ellátogattunk az erődítményhez, s identifikáltuk az erődítmény tulajdonágait és fontos információkhoz jutottunk hozzá, megszemléltük a tájat és hazaindultunk. A kollégiumba finom vacsora fogadott, amit mi szívesen fogyasztottunk el. A szoba elfoglalása után esti sétára indultunk majd nyugovóra tértünk.

Második nap

Elfogyasztottuk az ízletes és tartalmas reggelinket és buszra szálltunk. Hosszú út várt ránk, de megérte, mert találkozhattunk testvériskolánkkal és annak tanulóival. Egy rövid előadás után, ami az iskolánkban folyó robotika szakkört mutatta be három csoportra osztódtunk. Az egyik csoport a testvériskola tanulóival egy barátságos foci meccset játszott, míg a másik csoport egy rögtönzött robotikai szakkörön vett részt, ahol bevezették őket a robotika világába. Ez idő alatt a harmadik csoport Técső városának nevezetességeit és látványosságait tekintette meg. Délután visszaindultunk a kollégiumba, ahol megvacsoráztunk és lefeküdtünk aludni.

14. 2019. május 30. - június 02. között a Kárpátaljai magyar irodalmi és történelmi emlékhelyeket és nevezetességeket látogattuk meg a Határtalanul program keretében.
    Megismerkedtünk a magyar nyelvű lakossággal, életmódbeli körülményeivel, szokásaival, történelmi helyzetükkel. Meglátogattuk a Munkács várat, amely Kárpátalja egyik legismertebb történelmi emléke. A babona szerint a vár egyik tulajdonosának, Korjatovics Tódor ujjának megfogása szerencsét hoz. Megtekintettük többek között a Kazinczy emlékszobát, majd megkoszorúztuk Zrínyi Ilona és a kis II. Rákóczi Ferenc szobrát. Elsétáltunk a türkizkék városháza előtt, amely az egyik legimpozánsabb épület a városban. Eljutottunk a görög katolikus Boldogságos Szűz Mária Mennybemenetel templomba is, ahol a Torinói lepel másolatát őrzik, illetve itt látható Jézus keresztjéből egy szilánk is. Felkerestük a Férfi Kolostort a Mindenszentekhez, ahol megcsodálhattuk a különleges építészet mellett az egyik kápolna előtt a kerekes kutat szenteltvízből. Láthattunk egy csodákat művelő elszárad növényt képkeretben, amely állítólag húsvétkor minden évben kizöldül. A Málenkij robot áldozatinak kegyeletünkkel adóztunk Szolyván.
    Ungvár belvárosában a zsidó és az ortodox templomok építészetének összehasonlítása után, a régi zsidó negyedben sétálgattunk. Felkerestük az Ungvári 10. számú Dayka Gábor Magyar Tannyelvű Középiskolát, ahol megismerkedtünk az ottani diákokkal és oktatással, majd közösen floorballoztunk.
    Felkerestük az Ungvári várat, amely Kárpátalja egyik leghíresebb műemléke. Ungvár szívében foglal helyet, a vulkanikus eredetű Várhegyen. Egy várkastéllyá átalakított belső várból és az azt övező parkból áll. A várkertben megtekintettük Hermész szobrait, valamint egy kiterjesztett szárnyú, hatalmas méretű turulmadarat, amely egykor a munkácsi vár emlékoszlopát díszítette. A vár főbejárata előtt megcsodáltuk Héraklész másfél életnagyságú szobrát.
    Beregszászon csoportokban vetélkedve, játékosan felfedeztük a Bethlen kastélyt, a régi Royal szállót, a tiszti kaszinót, a katolikus templomot, a magyar színház és a magyar főiskola épületét. Felkerestük a református templomot és a zsinagógát.
    Túráztunk a Sipot vízeséshez, mely Ukrajna és Kárpátalja talán legszebb vízesése. A 14 méter magas vízesés környéke jól kiépített, kedvelt kirándulóhely, környékén az év több szakaszában is rendezvényeket tartanak.
    Felejthetetlen, élményekben és látnivalókban gazdag 4 napot töltöttünk Kárpátalján.