Felvidék - naplók

Kazincbarcika Kazinczy Általános Iskola Felvidéken

2018.április 18.

Miután elindultunk Kazincbarcikáról, az első állomásunk Kassa volt. Legelőször megnétük Kassa címerét, amely 1502-ben készült el teljesen. A sírkert melleti Dómon megkerestük a vízköpőt, amely egy csúnya nőt ábrázolt. A téren megtekinthettük a Szent Orbán tornyot, és annak harangját, ami egy toronytűznél leesett és darabokra tört. Sikerült összeragasztani és mára műemlékként szolgál. A templom alsó részében megnétük Rákóczi sírját. Ezután elsétáltunk, megtekintettük Rodostói házat és a börtönt. Az utunk ezután Tőketerebesre vezetett. Ott Andrássy kastélyba mentünk és megnéztük a mauzóleumot. Andrássy életével is megismerkedhettünk és végül a szállásunkhoz mentünk.

Iskolánk tanulói Határtalanul osztálykirándulás keretében a Felvidéken „kalandoztak”
2017. október 09-12-ig.

A pályázatunk célja: A határainkon túl élő magyarsággal való közvetlen találkozás erősítse a tanulók erkölcsi, morális és nemzeti identitását, szociális kompetenciáját. Oktatási célunk a látottak bemutatása és tantárgyi ismeretekhez kapcsolása. Célunk kapcsolat létesítése egy magyar iskola diákjaival és pedagógusaival.

2017. 10. 09-én indultunk Tornaljára, hogy meglátogassuk a Kazinczy Ferenc Magyar Tanítási Nyelvű Alapiskolát. Kedvesen fogadtak minket. Miután mindkét intézmény bemutatkozott egy-egy ppt-vel alátámasztott előadáson, tanulóink táncházat kezdeményeztek.
Először mi mutattuk meg tudásunkat, aztán a helybeliek, végül közösen ropták a lányok. Aztán spontán beszélgetőkörök alakultak, ahol a gyerekek ismerkedtek, szelfiztek, bejelölték egymást a facebookon. Kölcsönös ajándékozás után elbúcsúztunk.
A közeli Rozsnyó volt a következő állomásunk. Itt sétálva felfedeztük a belváros rejtelmeit. Tanulóink kapcsolatba léptek helyi lakosokkal, s lelkendezve számoltak be élményeikről.
Következett Kassán a Szent Erzsébet-dóm, ahol megkoszorúztuk II. Rákóczi Ferenc síremlékét. A belváros nevezetességeit (Rodostói-ház, Orbán-torony, összetört harang, Állami Színház, szökőkút stb.) a gyerekek csoportokba rendeződve keresték meg.
Ezután szálláshelyünkre utaztunk, amely Iglón volt. A szobák elfoglalása után, értékeltük a nap eseményeit, s elkezdték kitölteni a feladatlapokat a tanulók.
Másnap reggeli után a Szlovák Paradicsomban túráztunk a Hernád-áttörés irányába. Az őszi Tátra csodálatos látványa mindenkit elbűvölt.
Délután Késmárkot kerestük fel. Itt az evangélikus templomban megkoszorúztuk Thököly-síremlékét, majd a különleges, fából készült templomot is felkerestük. Ezután elsétáltunk a Thököly-várba, ahol meghallgattuk a vár legendáit.
A harmadik napon Lőcsén a Szt. Jakab templom különleges oltárát csodálhattuk meg. A városnézés közben felidéztük a városhoz kötődő irodalmi műveket. Délután Közép-Európa legnagyobb várával, a Szepesi-várral ismerkedtek meg tanulóink. Csoportokban keresték fel a vár helyszíneit.
Az utolsó nap délelőttjén Betlérre, az Andrássy család vadászkastélyába látogattunk el. Megnéztük a szépen felújított épületet és a benne található bútorkiállítást is.
Délután Gombaszögön a Szlovák-karszt részét képező, Unesco világörökség természeti örökségeként nyilvántartott cseppkőbarlangot tekintettük meg.
Rácsodálkoztunk a Szlovákiában páratlan szalma cseppkövekre.
Ezután fáradtan, de fantasztikus élményekkel gazdagodva hazatértünk.

1. Felvidéki kirándulásunk néhány hét múlva megkezdődik.A karácsondi Gönczy Pál Katolikus Általános Iskola diákjai is nagyon készülnek az utazásra.Az első előkészítő órán 2017.09.08.napján a karácsondi Ady Endre Könyvtárban csoportos kutató munkába fogtak a gyerekek Dobó Istvánról, II.Rákóczi
    Ferenc fejedelemről és Andrássy Gyula grófról.Rövid feladatlap alapján keresték meg a feltett kérdésekre a válaszokat.HAT-01-00654

2. 2017.09.12.napján a második és a harmadik kötelező Határtalanul előkészítő órákat megtartottuk.Virág Sándor tanár úr egy rendhagyó történelem órát tartott a Felvidékre utazó karácsondi diákoknak.A téma a trianoni békeszerződés Magyarország határaira vonatkozó történelmi események voltak.Izgalmas volt amikor mesélt a felvidéki szórványtelepülésekről és saját élményeiről.
    A harmadik kötelező Határtalanul előkészítő óra ugyanezen a napon (09.12.)egy interaktív kirándulás volt azokba a városokba és helyekre, ahová el fogunk látogatni.Mindenkinek nagyon tetszett, főleg Kassa,a kövesdi vár,Nagyszelmenc a kettészakított falu székelykapui,Dobó István sírja, Tőketerebes és Zemplin vára.
    Nagyné Bozóki Ágota Krisztina
    Karácsondi Gönczy Pál Katolikus Ált.Iskola

3. 2017.09.14. napján a Gönczy Pál Katolikus Ált.Iskolában megtartottam a Felvidékre utazó tanulók szüleinek az utazással kapcsolatos tájékoztatót.
    Megbeszéltük a Scool-túra Kft.ajánlásait az útra és a házirendet.Kávási Jánosné felajánlott egy kisebb ajándékcsomagot a felvidéki iskola látogatásunkra.
    Nagyné Bozóki Ágota Krisztina
    Gönczy szervező

4. Elkészítettük a Gönczy Pál Katolikus Ált.Iskoláról szóló ppt.

Készülnek az ajándékok a felvidéki diákoknak.
    Nagyné Bozóki Ágota Krisztina és az utazó gyerekek.

5. Október 05-én,most a héten, csütörtökön reggel 6-kor fogunk indulni Felvidékre!
    A karácsondi Gönczy Pál Katolikus Általános Iskola utazó diákjai már nagyon várják az utazás napját.Elkészítettük a kis ajándékainkat a felvidéki iskolatársainknak. Gyakoroljuk a bemutatkozó műsorunkat és mindenki lázasan készül az útra.
    A legközelebbi beírásunk már Kassáról fog szólni

6. Tiszabecs- Nagyszekeres élménybeszámolója:
    Reggel elindultunk 5:45-kor Tiszabecsről,
    Nagyszekeresen felvettük a helyi iskola velünk egykorú diákjait.
    Ezután közösen nekivágtunk a hosszú útnak.Körülbelül 10:30-kor értük el az első állomásunkat a gombaszögi barlangot.Az idegenvezető irányításával gyönyörű cseppköveket néztünk meg.
    Utunkat a betléri kastélyban folytattuk. Sok érdekes dolgot tudtunk meg az Andrássy családról. Ezután ellátogattunk a Mauzóleumba ahol megtekintettük Andrássy Dénes és felesége Franciska sírhelyét . Aztán elutaztunk Rimaszombatra a szállásra.
    Ma reggel megnéztük a Rimaszombati Tompa Mihály Magyar Anyanyelvű Alapiskolát.

7. 2017.október 05.
    Reggel 6 órakor indultunk az iskola elől a Határtalanul pályázat jóvoltából felvidékre. Az első állomásunk Kassa volt, ahol a Szent Erzsébet székesegyházban megnéztük és megkoszorúztuk a II. Rákóczi Ferenc földi maradványait tartalmazó kőkoporsót. A Rodostó ház udvarán pihentünk, majd a Miklós börtönben idegenvezető segítségével sok új ismeretet szereztünk a régi idők kínzóeszközeiről. Egy kis buszozás után eljutottunk Tőketerebesre, ahol az Andrássy család mauzóleumát látogattuk meg és közösen imádkoztunk. A kastélyban betekintést nyerhettünk az Andrássy család életébe. Hat órakor elfoglaltuk a szálláshelyünket Deregnyőn a református gyülekezet vendégházában. Elfogyasztottuk a finom vacsorát és az első csoportfoglalkozáson elverseltük a nap eseményeit és a határátlépés szabályairól feladatlapot töltöttek ki a gyerekek. Eseménydús volt a nap. Felemelő érzés volt diákjainknak a híres ősök nyomában járni.

8. 2017.10.06.
    A mai nap első utunk Nagyszelmencre vezetett. Ott bepillanthattunk a Dobó István Általános Iskola mindennapjaiba. Kis ajándékkal kedveskedtünk a diákoknak. Kedves fogadtatásban volt részünk, az első és a hatodik osztályban látogathattunk órát. A nagyszelmencnél húzódó országhatárnál érdekes történetet hallgattunk meg a ketté szakadt faluról. Ebédre és egy kis pihenőre vissza tértünk a szállásunkra. A napunk a nagyráskai állatsimogatóban folytatódott, ahol még veterán járműveket is láttunk. Imregen a sajóládi általános iskola diákjainak rövid műsorát néztük meg az aradi vértanúkról. A megemlékezés szalagját helyeztük el Sujánszky Eustachus O.F.M. sírjánál, aki a gyóntató papja volt az Aradon kivégzett vértanúknak. A Laborc folyó melletti településen, Zemplénben a földvárat néztünk meg és ezzel kapcsolatos legendákat hallgattunk. A vacsora után ma is csoportversenyben bizonyítottuk, hogy oda figyeltünk a mai nap üzenetére. A sajóládi általános iskolásoknak rövid műsorral mutatkoztunk be.
    Gönczy Pál Katolikus Általános Iskola

9. 2017.10.07.
    A reggeli után ma buszra szállva meglátogattuk az ezer éves hidat Lelesz határában és beszélgettünk a hozzá kapcsolódó legendáról. Leleszen a premontrei kolostort néztük meg. Megismerkedtünk a történetével is. A XIV. századi freskókban gyönyörködtünk és imádkoztunk. Királyhelmecen a Majláth József Múzeumban megcsodáltuk a afrikai kiállítás tárgyait és megnéztünk egy kisfilmet a Bodrogköz vidékeiről. Ebéd után elbuszoztunk Bélybe, ahol a Sényei kastélyban Petőfiről néztünk egy kiállítást. Majd Dobóruszkán a templomban Dobó István életéről szereztünk új ismereteket. Nagyon figyeltünk, hiszen ő a lakhelyünkhöz közeli Eger várát védte. Szirénfalván a tájházban ismerkedtünk a régi berendezési és használati tárgyakkal. Meghallgattuk a ház történelmét. Este újra csapatversenyben bizonyítottuk, hogy mennyire emlékszünk a nap eseményeiből. Sajnáljuk, hogy holnap már el kell hagynunk ezt a szép vidéket.

10. Első nap...

Izgatottan vártuk az utazás napját. Csütörtökön reggel a karácsondi iskolásokkal egy buszon elindultunk Felvidék felé. A határt átlépve 4 csapatot alakítottunk és a négy nap folyamán így versenyezünk. Első állomásunk Kassa városa volt. Megismerkedtünk történelmével, nevezetességeivel. Felkerestük a város legnagyobb műemlékét a Szent Erzsébet székesegyházat. Altemplomában fejet hajtottunk II. Rákóczi Ferenc márvány koporsója előtt. Sétáltunk a történelmi belvárosban, megtekintettük a város címerét, az Orbán-tornyot, a zenélő szökőkutat és a színház épületét. Ellátogattunk a "Rodostó-i házba", melynek eredetije Törökországban volt található. Itt töltötte a fejedelem életének utolsó időszakát, száműzetésben. A Miklós börtönben a középkori kínzások színes palettájával ismertettek meg bennünket. Innen Tőketerebesre vezetett utunk, ahol az Andrássy család történetével ismerkedtünk, majd a kastély parkjában lévő Mauzóleumot kerestük fel. Fáradtan, de élményekkel telve értünk a szállásra, Deregnyőbe. Jól esett a finom vacsora és lelkész úr vendégszeretete. Az esti vetélkedőn számot adhattunk a látottakról, felidézve a nap eseményeit.

11. Második nap...

A reggeli után utunk Nagyszelmecre vezetett a Dobó István Alapiskolába. Szeretettel fogadták kis csapatunkat. Körbevezettek minket az iskolán, még tanítási órákra is benézhettünk. Az iskolától búcsút véve indultunk tovább a szlovák-ukrán határhoz. Megtudtuk, hogy a községet 1946-ban kettévágták. Egyik fele az akkori Szovjetunióhoz, másik fele Csehszlovákiához került. Ezt szimbolizálja a határon felállított kettévágott székelykapu. A kegyetlen döntés családokat, rokonokat szakított el egymástól. Idegenvezetőnk, Zsuzsa néni megható történetet mesélt egy kislány szomorú sorsáról, akit így szakítottak el az édesanyjától.
    - Finom ebéd várt a szálláson, majd ismét útra keltünk.
    Nagyráskára mentünk, ahol egy kedves idős bácsi régi autó és motorkerékpár gyűjteményét nézhettük meg. Az állatsimogatóban a terület őshonos állatait láthattuk. Innen Imregre utaztunk, ahol az aradi vértanúk gyóntató papja töltötte élete utolsó éveit, s lelt végső nyughelyre. Sírjánál emlékeztünk meg a szabadságharc kivégzett tábornokairól. Otthon összeállított műsorunkat adtuk elő nemzetünk gyásznapján, október 6-án. Késő délután Zemplén vármegye névadó településére, Zemplénre utaztunk. A földvárnál honfoglaló őseinkre emlékeztünk, majd meghallgattuk a többször kigyulladt fűzfa történetét Zsuzsa nénitől. Este a szálláson a bemutatkozó műsorok után folytatódott a vetélkedő. Címert terveztünk, beszélgettünk az összetartozásról, a szeretetről, a másik fél megbecsüléséről. Közösen énekeltünk, népdalok segítségével üzenve egymásnak.

12. 3. nap...

A mai kirándulásunk Leleszen kezdődött, ahol honfoglaló Árpád vezérünkről hallgathattunk történetet. Itt építettek apátságot, s az itteni templomban helyezték el II. András király meggyilkolt feleségének, Gertrúd királynénak a szívét. Sétáltunk a királyok útján, s megnéztük az 1000 éves hidat, majd tovább vettük az irányt a premontrei rend kolostor templomához. Kanonok úr előadása után megnézhettük még a román kori Szent Mihály kápolnát. Ezután Királyhelmecre vezetett utunk. Ellátogattunk a Mailáth József Múzeumba, mely a felső-Bodrogköz és Ung vidék értékeit mutatja be. Megnéztük a Mailáthok és a felső Tisza vidéki vízszabályozás kiállítását és a pincében berendezett királyi borpatika kiállítását. Ezt Követően felkerestük Bélyen a Sényi kastélyt, ahol Sissy királyné udvarhölgye lakott. Dobóruszkán folytattuk utunkat, ahol megtudtuk, hogy az egri vár kapitánya Dobó Istvánt itt temették el. A templomban megnéztük a márvány, reneszánsz szarkofágját melyet fia készíttetett. A síremlék oldal lapjai eredetiek, a fedlap másolat, mert az eredeti Egerben van, amit már a tavalyi osztálykiránduláson láthattunk. A mai napi kirándulásunk Szirénfalván fejeződött be, ahol egy tájházat tekintettünk meg. Érdekes volt 50-100 évet visszarepülni a múltba. A bemutatott régi eszközöket csak találgattuk, vajon mire használhatták nagyanyáink, dédanyáink. Az egész
    napos kirándulás végén jól esett a rántott hús. Az esti vetélkedő után mindannyian sajnáltuk, hogy az utolsó éjszakánkat töltjük itt.

13. 2017. 10. 08.

Reggel a szálláson összepakoltunk, és elindultunk Borsi felé. A helyi református templomnál megtudtuk, hogy itt keresztelték meg II. Rákóczi Ferenc fejedelmünket. Ezután megtekintettük a szülőházát is, ahol emlékszalagot helyeztünk el. Nem mindennapi idegenvezetésben volt részünk, aminek a népies hangvételét és a közvetlenségét nagyon élveztük. Az ebédünket a buszon fogyasztottuk el, a körutunk végén a határon egy honfoglalás kori emlékparkban hallgattunk érdekes történeteket elődeinkről. Szomorúan búcsúztunk el Zsuzsa nénitől, az idegenvezetőnktől, akit nagyon megszerettünk. A négy napon át tartó verseny végén a mi Dobó István nevét viselő csapatunk hozhatta el az első helyért járó oklevelet. A szülők már türelmetlenül vártak bennünket, mi is nagyon örültünk a viszontlátásnak. Várjuk már, hogy holnap elmesélhessük az élményeinket az iskolában is. Köszönjük az utazás lehetőségét!

14. 4.nap...

Elérkezett kirándulásunk utolsó napja. A reggeli után összepakoltunk, és rendet raktunk a szobákban. Utunk Borsiba vezetett, II. Rákóczi Ferenc szülőföldjére. Elsétáltunk a kis templomba, ahol megkeresztelték a fejedelmet. Majd megnéztük a várkastélyt. Pista bácsi ízes magyarsággal mesélt a fejedelemről, a szabadságharcról, még énekelt is nekünk. Körbe jártuk a termeket,megnéztük a születés emlékszobáját. Képek, szobrok, használati tárgyak megtekintésével utazhattunk a múltban. Majd a határ közelében egy temetőemlékhelyen tettünk sétát. Itt tárták fel az egyik leggazdagabb sírmellékletű honfoglalás kori temetőt: a díszes szablyák, övveretek, tarsolylemezek és a sok pénzérme azt mutatja, hogy a honfoglaló magyarság uralkodó nagyfejedelme ebben a térségben építette ki első hatalmi központját. Megtudtuk, hogy a temetőhalmon a feltárt 73 sírhely megjelölésével készült el a honfoglalók temetőjének rekonstrukciója. A sírjelek mellett a halmon kopjafa állt a hét vezér jelképeivel. Ez volt kirándulásunk utolsó állomása. Idegenvezetőnk Zsuzsa néni értékelte a csapatok munkáját. Az első helyezést a Dobó István csapata érte el, akik oklevelet kaptak. Egy utolsó vásárlás következett, hogy vihessünk egy kis emléket haza. Fájó szívvel búcsúztunk el Zsuzsa nénitől, aki gyönyörű történeteivel, érdekes előadásával, ismertetőivel bearanyozta számunkra a négy napot. A megismert tájakat, történeteket, hősöket szívünkben őrizve visszük haza. Magyarországra érve megkezdődtek a telefonálások, hiszen már családtagjaink is hiányoztak. Egy bő órás utazás után értünk Sajóládra. Elbúcsúztunk a karácsondi gyerekektől, tanároktól. Kicsit fáradtan, de élményekkel telve értünk haza. A sok készített fotó segítségével jó lesz újra átélni a tanulmányút minden állomását.

15. 2017.10.10.
    Ma,az iskolában, ismét összejött az a csapat, akik a felvidéki Rákóczi körútról érkeztek haza vasárnap, október 8-án.
    A Gönczy Pál Katolikus Általános Iskola hetedik és nyolcadik osztályos diákjai felelevenítették azt a csodálatos négy napot,amit a Felvidéken együtt töltöttünk el a sajóládi gyerekekkel.
    Mindenkinek Nagy Zsuzsanna idegenvezető kedvessége és tudása tetszett a legjobban.Köszönjük Neki!! A gyönyörű tájak,az ízes magyar beszéd,a felvidéki magyar iskolások ránk csodálkozása,a várak,a kastélyok emléke,az ott élők felénk áradó szeretete, még most is örömmel töltött el bennünket.Nagy lelkesedéssel elevenítettük fel azokat az élményeket,amelyek az útunk során értek bennünket.
    Köszönjük ezt a lehetőséget.

16. A Szatmárcsekei gyerekek első napja a Felvidéken

A határtalanul program keretében 2017 Október 24-én Szlovákiába utaztunk.
    Reggel nagyon korán keltünk, mert már nagyon vártuk a kirándulást.
    Sokat izgultunk, hogy milyen lesz?
    Reggel 5:45-re érkezett az autóbuszunk. A sofőr bácsi, Józsi bácsi nagyon aranyos volt a korai ébredés ellenére is.
    Túristvándiban felvettük a többi gyerekeket. Miskolcon csatlakozott hozzánk az idegenvezetőnk, Katika néni, aki nagyon aranyos, kedves volt. Már a buszon csoportokat alakítottunk ki fantázianevekkel.
    A mai nap Kassa nevezetességeinek a megtekintésével telt el. Amint megérkeztünk a főtérre csoport munkában feladatokat oldottunk meg.
    Felkerestük az:
    Orbán-tornyot,
    Kassai Dómot,
    Lőcsei- házat,
    Rodostói házat,
    Miklós börtönt.
    Nagyon élveztük a kutatómunkát, a Kassai emberek nagyon segítőkészek voltak.
    Színes tárlatvezetést kaptunk a Dómban és Rodostói házban is. A Dómban emlékszalagot helyeztünk el II. Rákóczi Ferenc fejedelem sírján.
    A templom gyönyörű rózsa ablakai ámulattal töltöttek el minket. Megfigyeltük a gótikus építészet stílus jegyeit
    A templom legszebb és legértékesebb műkincse a gazdagon díszített gótikus főoltár, legnépszerűbb látnivalója II. Rákóczi Ferenc kriptája.
    Kassa nevezetességei után az úti cél a szállás helyünk Hotel Trió Iglón. Egész nap orkán erejű szél fújt, a meleg öltözet ellenére is nagyon fáztunk. A szálláshelyünk nagyon szuper kis hely. Nagyon tetszik a masszázs zuhany a szobákban. A vacsorára kapott forró levest átmelegített minket, melyet csak fűszerezett a finom második. Desszertnek a szemfülesek almát kaptak. Mindannyiunk számára izgalommal tele és élményekkel gazdagon telt a nap.
    Nagyon örülünk ennek a lehetőségnek, mert még korábban nem volt erre lehetőségünk. Láthattuk az egykori történelmi Magyarország színes tájait.

17. A Szatmárcsekei gyerekek második napja a Felvidéken

Ma Október 25. szerda van. Szép napos reggelre ébredtünk a kora reggeli látvány,a felkelő nap a Magas Tátra hegyei között ámulattal töltött minket. A szél is kidühöngte magát a tegnapi nap folyamán és a hála a jó Istennek szélcsendes napra ébredtünk. 8-kor reggeliztünk igen bőséges és sok féle volt. Úti csomagnak bagettet, csokoládét és üdítőt kaptunk. Programunk első állomása Igló volt. Sajnálatunkra a templom még nem volt nyitva, csak 11-kor nyitott, amit a további programok miatt nem tudtunk megvárni. Körbesétáltuk a város főterét, és a közeli büféből finom lángos illata csapta meg a orrunkat. Engedtünk a csábításnak és megajándékoztuk magunkat finom sajtos, fokhagymás, tejfölős lángossal. Utunk Lőcsén folytatódott, ahol a felkerestük a Szent-Jakab templomot. Lenyűgözött minket a templom 19 méter magas főoltára és gyönyörű freskói. Ezután a téren ismét csoportmunkában oldottuk meg a munkafüzet feladatait és felidéztük a Lőcsei fehérasszony történetét. Nagyon érdekesnek találtuk a szégyen ketrecet. Az ebédet a parkban a padokon fogyasztottuk el, a Nap csodálatos sugarait magunkba szívva.
    Következő állomásunk Késmárk városa volt, ahol először a Thököly várat tekintettük meg. Tibor bácsi fantasztikusan adta elő a vár legendáját. Ezután a Városházához sétáltunk el, majd felkerestük a több stílust ötvöző eklektikus evangélikus templomot.
    Megkoszorúztuk Thököly Imre sírját és elénekeltük Nemzeti Imánkat.
    Ezután besétáltunk a Fa templomba, amely rendkívül hideg volt. Fantasztikus faragásokkal borított, gazdagon díszített épületről van szó. A Szárnyas oltáron a barokk stílus jegyeit fedeztük fel.
    Tudatosult bennünk, hogy milyen szerencsések is vagyunk, hogy a XXI. században egy vidéki, de modern felszereltségű iskolában tanulhatunk, látva azt, hogy régen milyen iskolában tanultak a gyerekek. Ami tényleg nem lehetett könnyű.
    Ezután ellátogattunk a Lomnici csúcs lábához, ahol csodálatos kilátás tárult elénk.
    Kicsit megfáradtan, de rengeteg élménnyel gazdagodva szálltunk fel a buszunkra. Iglóra visszatérve beugrottunk a Tescoba, ahol a holnapi napra vásároltunk innivalót és édességet.
    A szállodába visszatérve elfogyasztottuk a finom vacsoránkat, melyet Pista tálalt nekünk végtelen kedvességgel. A tanári asztalon rózsacsokor várta a tanárainkat, akiket elbűvölt ez a lovagias gesztus.
    A második napunkat is eredményesen zártuk és nagy izgalommal várjuk a holnapot.
    Lesz mit mesélni az otthoniaknak!

1. A Szatmárcsekei gyerekek utolsó napja a Felvidéken

Ma, október 26, csütörtök reggel kirándulásunk utolsó napján korán keltünk, hiszen a hazautazással kapcsolatos feladatokat még reggeli előtt el kellett végeznünk. Kissé szomorúan fogyasztottuk el a reggelinket, mert tudatosult bennünk, hogy mennyi csodálatos látnivaló van a Felvidéken, amiből még mi csak egy kis szeletet láttunk.
      8 óra után az összes csomagunkkal, az apró kis szuvenírekkel és a rengeteg élménnyel felszálltunk a buszunkra és elindultunk Betlérre. Meglátogattuk az Andrássy-kastélyt. A kastélyban ma múzeum működik, amely a korabeli bútorok mellett képtárat, szalonokat, fegyver-, porcelán- és üveggyűjteményeket tartalmaz. Pincéjében az Andrássyak egzotikus vadászkincsei és műemlékei is helyet kaptak. Ámulattal hallgattuk Serédy Zsófia bárónő természetes mumifikálódásának történetét. A helyszínen magyar nyelvű túravezetést kaptunk, ami nagyon élvezetes volt. Betekintést nyertünk a grófok és grófnők életébe és egy kicsi irigykedés ébredt bennünk milyen előkelő és fényűző körülmények között is éltek.
      A túravezetés után Katika néni nagyon megdicsérte a csapatunkat, milyen fegyelmezett és érdeklődőek voltunk.
      A Krasznahorkai vár alatt álló Andrássy-mauzóleum egy különlegesen szép, szecessziós stílusú mauzóleum, melyet müncheni művészekkel, 1904-ben építtette Krasznahorka ura, Andrássy Dénes felesége, Franciska számára. A házaspár 36 évet élt boldog házasságban. A magyar nyelvű túravezetés során megtudtuk, hogy kupoláját apró, aranyfüsttel bevont üvegdarabokból készült a díszítés és hogy a Szent Franciskát ábrázoló oltárkép 6000 színes márványdarabból áll.
      Az ebédünket a buszon fogyasztottuk el, aztán folytattuk utunkat és meglátogattunk egy magyar tanítási nyelvű iskolát Tornalján. Az Igazgató néni is köszöntött minket, majd az igazgató-helyettes bemutatta az iskolát, az ottani lehetőségeket. Készültünk egy kis műsorral a minket fogadóknak: elénekeltünk egy népdalt és egy tanuló elszavalta Kölcsey Ferenc egyik versét. A mi Igazgató nénink is készült és büszkélkedett velünk az interaktív táblán. Bemutatta az iskolánk pályázatait, programjait és eredményeit. Ezután a Túristvándi gyerekekkel együtt elénekeltük Nemzeti Imánkat. Átadtuk az ajándékokat: az ottani tanároknak egy szép nagy tájjellegű gyümölcsökkel és termékekkel teli kosarat, a gyerekeknek pedig Szatmárcseke felirattal hímzett könyvjelzőt és kulcstartót.
      Az iskolalátogatás után elindultunk haza. Miskolcon búcsút vettünk Kati nénitől, megköszöntük neki, hogy emlékezetessé és zökkenőmentessé tette kirándulásunkat.
      Az utazás vidám hangulatban telt. Tanár néniékkel közösen énekeltünk, jól éreztük magunkat, a busz sofőrünk szerint túl jól is. Megbeszéltük, hogy milyen jó is volt az elmúlt 3 nap, mennyi érdekes helyen jártunk és milyen csodálatos helyeket láttunk.
      6 óra után értünk haza az iskola elé, ahol már nagyon vártak minket szüleink. Késő estig meséltük nekik élményeinket és mutattuk nekik a csodálatos fotókat.
      Ezúton szeretnénk megköszönni a Scool-túra utazási iroda csapatának, hogy ilyen csodálatos látnivalókkal telt útvonalat állítottak nekünk össze; Katika néninek, hogy közreműködésével simán és problémamentesen zajlott a kirándulás.

18. 2017.október 10. kedd
    A Porcsalmai gyerekek első napja a Felvidéken

A határtalanul program keretében 2017. október 10-én Szlovákiába utaztunk. Már nagyon vártuk ezt a kirándulást.Reggel 7,00 órakor indultunk.
    Ez a nap Kassa nevezetességeinek a megtekintésével telt.
    Kassán vettük fel idegenvezetőnket, Simon Líviát.
    Először megnéztük a Szent Erzsébet székesegyházat. Emlékszalagot helyeztünk el II. Rákóczi Ferenc kőkoporsójánál. A Rodostó ház udvarán pihentünk egy kicsit. A Miklós börtönt idegenvezető segítségével tekintettük meg.
    Sétáltunk a történelmi belvárosban, megnéztük az Orbán tornyot. Estére érkeztünk meg szálláshelyünkre, Deregnyőre. Már fáradtak és éhesek voltunk. A szobafoglalás és a vacsora után kicsit pihentünk majd kezdődött az esti program, a csoportfoglalkozás. A munkafüzet feladatai oldottuk meg, gyakoroltuk a bemutatkozó műsorunkat.

19. 2017.október 11. szerda

A mai napunk nagyon eseménydús volt. A reggeli után 1/29-kor indultunk Leleszre. Először megnéztük Lelesz határában a Szent Gotthárd hidat és érdeklődve hallgattuk idegenvezetőnktől a hozzá kapcsolódó legendát.
    A premontrei kolostort sajnos nem sikerült megnézni, csak a templomot és a kápolnát.
    Ezután tovább mentünk Bélyre, ahol a Sényei kastélyt tekintettük meg, Petőfiről néztünk meg egy kiállítást.
    Ebédre és egy kis pihenőre visszatértünk a szállásunkra. Ebéd után 3/4 2 kor indultunk Nagyráskára. Itt egy kedves, idős bácsi régi autó és motorkerékpár gyűjteményét nézhettünk meg. Nagy sikert aratott a gyerekek körében.
    Az állatsimogatóban a vidék őshonos állatait láthattuk közelről. Következő állomásunk Dobóruszka volt. A templomban megnéztük Dobó István az egri vár kapitányának márvány szarkofágját. Elhelyeztük a megemlékezés szalagját. Megtudtunk, hogy a síremlék oldal lapjai eredetiek, a fedlap másolat, mert az eredeti Egerben van.
    Ezután utunk Nagyszelmencre vezetett. A Nagyszelmencnél húzódó országhatárnál érdekes, megható, szomorú történeteket hallhattunk az egy éjszaka alatt kettészakított faluról. A kegyetlen döntés családokat, rokonokat szakított el egymástól. Idegenvezetőnk megható történetet mesélt egy kislány szomorú sorsáról, akit így szakítottak el az édesanyjától. Vacsora után ma is csapatversenyben adtunk számot arról, hogy odafigyeltünk a mai nap eseményeire is.

20. 2017.október 12. csütörtök

Reggeli után 8 órakor indultunk Királyhelmecre. Látogatást tettünk az ottani Magyar Tanítási Nyelvű Alapiskolába. Az igazgató Úr nagyon kedvesen fogadott bennünket. Gyerekeink előadták a bemutatkozó műsort, amivel készültünk. Átadták a gyerekeknek a kis ajándékot amivel az itteni gyerekeknek kedveskedtek. Utána különböző tanórákon vehettünk részt. Még ebéddel is kedveskedtek nekünk. Nagyon jól éreztük magunkat az iskolában. Hamar eltelt a délelőtt. Ebéd után ellátogattunk a Majláth József Múzeumba, mely a felső Bodrogköz és az Ung vidék értékeit mutatja be. Megnéztük a pincében berendezett királyi borpatika kiállítást.
    Egy kis buszozás után eljutottunk Tőketerebesre, ahol az Andrássy család mauzóleumát látogattuk meg és helyeztük el a megemlékezés szalagját a szarkofágnál.
    A kastélyban betekintést nyerhettünk az Andrássy család életébe.
    A mai nap is érdekes volt. Sok szép helyen jártunk.
    Kicsit fáradtan és éhesen tértünk haza a szállásra. Jól esett a vacsora. Utána vetélkedőn adtunk számot tudásunkról.
    Sajnáljuk, hogy holnap már el kell hagyni ezt a szép vidéket.

21. 2017. október 13. Péntek

Reggeli után összepakoltunk és készültünk a haza utazásra.
    De azért még mára is volt programunk.
    Először a Laborc folyó melletti településen Zemplénben a földvárat néztük meg és ezzel kapcsolatos legendákat hallgattunk. Honfoglaló őseinkre emlékeztünk, majd meghallgattunk a többször kigyulladt fűzfa történetét.
    Majd utunk Borsiba vezetett, II Rákóczi Ferenc szülőföldjére. Pista bácsi lelkesen mesélt a fejedelemről, a szabadságharcról. Iskolánk tanulóit megdicsérte jó magaviseletük és érdeklődésük miatt. Körbejártuk a termeket, megnéztük a szobát, ahol a kis Rákóczi született.
    Utunk utolsó állomása Nagykövesd volt. Csapatunk sikeresen meghódította a várat.Itt meghallgattuk a kövesdi vár legendáját.
    Majd elfogyasztottuk a szendvicset, amit a szálláson kaptunk az utra. Bucsut vettünk idegenvezetőnktől. Megköszöntünk az élményekben, látnivalókban gazdag mégy napot. Aztán indultunk haza. 18,00 órára érkeztünk meg. A szülők már várták a gyerekeket, akik már leszálláskor elkezdték az élménybeszámolót.
    Köszönet a Scool-túra Kft csapatának ezt a programokban gazdag kirándulást.

22. 2018.06.13-án a karácsondi Gönczy Pál Katolikus Általános Iskola hetedik és nyolcadik osztályos diákjai a Határtalanúl pályázat befejező kiránulásaként Debrecembe ment. Az Arany év lezárásaként a Debreceni Református Kollégiumba és annak múzeumába látogattunk el.Ez egy egy napos kirándulás volt, a Scool-Túra Kft szervezésében.
    A Nemzeti emlékhelyen előszőr a múzeummal ismerkedtünk meg.
    Megnéztük a lépcsőház gyönyörű freskójait,melyeken a régmúlt debreceni diákjai életébe pillanthattunk be. Láttuk a rézmetsző diákokat,az első Kántus című freskót és a kollégium rajzolatát.Nagyon tetszettek az európai és hazai nyomdászattörténet könyv ritkaságai.Az Oratóriumban Kossuth Lajos nevét olvastuk el az egyik réztáblán.Számos történelmi ereklyét is megtekinthettünk itt.A rendhagyó irodalom óránóránk is itt vot.A Nagykönyvtár csodálatos volt.Megtudtuk, hogy 6000 könyv található a világ egyik legszebb könyvtárában.146 ősnyomtatványt őriznek itt,egy részüket eredeti gótikus kötésben.Megnéztük a Csokoni emlék szobát.A rendhagyó irodalom órán Arany János debreceni éveiről hallhatunk. A kollégiumban töltött éveiről az előadónk Arany egyik művét mutatta be.Bolond Istók versből kitalálhattuk, hogy Arany milyen tantárgyakat tanúlt.Megtudtuk, hogy szobrászkodott, festegetett és színészettel is foglalkozott a költő.
    Beültünk a régi iskolai padokba is,úgy érezve magunkat, mint a régi debreceni diákok Arany János idejében.
    Elbúcsúztunk. A sok élmény,az újonságok, az érdekességek meghozták az étvágyunkat is.A közeli MC Donald's éttéremben csillapítva éhségünket felkészültünk a hazafelé vezető útra.
    Közönjük a lehetőséget.
    2018.06.13.Gönczy Pál Katolikus Általános Iskola diákjai és tanárai.

23. HATÁRTALANUL KIRÁNDULÁS A RÁKÓCZI SZABADSÁGHARC NYOMÁBAN FELVIDÉKEN

A rudabányai Gvadányi József Általános iskola diákjai, a szuhogyi Martinkó András Általános Iskola diákjaival együtt kirándulást tettek 2017. szeptember 25-28. között a Felvidékre.

A gyerekekkel 2017. szeptember 11-én megtartottuk az előkészítő órát. Diavetítés keretében megismerkedtünk a pályázatban felkeresni kívánt települések történelmi múltjával, nevezetességeivel, népességével.

2017. szeptember 25-én kirándulásunkat Kassán kezdtük, ahol megismerkedtünk a város nevezetes épületeivel, majd Tőketerebesre utaztunk, ahol megtekintettük az Andrássy család kastélyát. Este elfoglaltuk a szállásunkat Szőlőske határában fekvő Hatfán. Másnap ellátogattunk Leleszre -a Premontrei kolostorhoz, Bélyre -a Sennyey kastélyhoz. Királyhelmecen a múzeumban megismerkedtünk a Majláth család történetével, majd felmentünk a Csonkavárhoz. A nagykövesdi várnál meghallgattuk Mátyás király legendáját. Harmadik nap ellátogattunk a zempléni földvárhoz. Nagyráskán megismerhettük az őshonos magyar állatokat. Dobóruszkán a templomban megkoszorúztuk Dobó István síremlékét. A templom mélyén feltárt kriptába mehettünk le, amely csak ekkor volt látható, mert utána befalazták. Szirénfalván a Jakab család tájházába nyerhettünk bepillantást. Kirándulásunk utolsó napján Nagyszelmencre utaztunk, ahol felkerestük a Dobó István magyar nyelvű alapiskolát, ahol óralátogatáson vettünk részt. Ezután ellátogattunk a kettévágott székelykapuhoz. Utunkat Borsi felé vettük. Megérkezésünk után a falu Pista bácsija élménydús beszámolót tartott Rákóczi Ferenc szülőházáról. A parkban megkoszorúztuk a fejedelem mellszobrát.

A beszámoló órán iskolánk diákjai élvezettel emlékeztek a Felvidéken töltött 4 napra. A képeket nézegetve, egymás szavába vágva meséltek a látottakról. A felvidéki emberekben lévő magyarságtudat, az anyaországhoz való ragaszkodás, mély nyomokat hagyott emlékeinkben. „Ha értékelni tudjuk őseink földjét, addig megmarad, ha feladjuk, akkor elveszik.”-hangzott el Nagy Zsuzsa néni szájából. Köszönjük, hogy részt vehettünk ezen a kiránduláson.