2018. október 18., csütörtök

Körösfő
A Sebes-Körös forrásáról elnevezett Körösfő Kolozs megyében található,Bánffyhunyadtól 6 km-re keletre. Elsőként az 1764-ben középkori templom alapjaira épült négy fiatornyas református templomot néztük meg. A templom előtt népdalokat énekeltünk, majd megtekintettük a templom mellett 1995-ben felavatott Vasvári Pál emlékművet. Végül a gyerekek nagy örömére a vásárban ismerkedtünk a környék népi hagyományaival.

2.nap
Reggeli után sétáltunk egyet,a Székelykőről az ébredező Torockót néztük meg,ahogy a felkelő nap lassan megvilágítja. Ezután a Torockói Néprajzi Múzeum helytörténeti kiállítását tekintettük meg. Következő állomásunk Torda volt. Itt látogatást tettünk a Sóbányában, kipróbáltuk a szórakozató-központot is.A bánya monumentális méretei lenyűgöztek minket. Utunk eztán a környék egyik emblematikus helyéhez vezetett, kettő óra körül értünk a Tordai-hasadékhoz,ahol felelevenítettük Szent László legendáját,majd gyalogtúrán jártuk végig a hasadék túristaútját. A természetvédelmi rezervátunban tett utunk életre szóló emlék. Este látogatást tettünk a torockói Kis Szent Teréz Gyermekotthonban és átadtuk iskolánk adományait.

3.nap

Első úticélunk Kolozsvár,Erdély történelmi központja és legjelentősebb városa volt. Megérkezésünk után elsőként a Házsongárdi temetőbe vezetett utunk,ahol megkoszorúztuk Apáczai Csere János síremlékét és felkerestük Erdély nagyjainak nyughelyét. Útközben a Babes Bolyai Egyetem impozáns épületeit is megnézhettük. Rövid séta után megérkeztünk Mátyás király szülőházához,valamint a Szent Mihály templomhoz.A főtéren megcsodáltuk Fadrusz János Mátyás király lovasszobrát,amit rajzban is megörökítettünk. A látványosságok megismerése után szabadprogram következett a sétálóutca és a környező boltok felfedezésével. Kolozsvárról Nagyváradra indultunk.Útbaejtettük a Bánffyhunyadi Református templomot,melynek kazettás mennyezeze és írásos varrottas kézimunkái lenyűgöztek bennünket.A templom előtti kőasztalnál Ady legismertebb szerelmes versét,az Őrizem a szemed címűt is elszavaltuk.Nagyváradi utunkat a Feketetói vásár nyomán kialakult dugó nehezítette meg,így fáradtan érkeztünk meg a Góbé csárdába.A csárda épülete,szobái és isteni vacsorája azonban mindenért kárpótolt minket.

4.nap
A Góbé-csárdában elfogyasztott bőséges reggeli után a közeli várba mentünk,majd városfelfedező sétára indultunk. A Fekete Sas Szálló épületében a város első"bevásárlóközpontját" csodálhattuk meg,a főtéren pedig Vitéz Mihály szobrának történetét ismertük meg.A Városháza épületét is megtekintettük. A Szigligeti Ede Színház és  a Holnap Szoborcsoport megörökítése után a Körös Garasos hídján átkelve indultunk buszunkkal Nagyszalontára. Itt a Csonka-toronyban kialakított mú zeumban Arany János életének és munkásságának legfontosabb állomásaival és emlékeivel találkozhattunk. A Múzeum falán elhelyeztük tiszteletünk jeleként az emlékezés koszorúját. Visszatérve Nagyváradra egy óra szabadidőt kaptunk a város felfedezésére,vásárlásra.