Erdély - naplók

Az Irinyi János Református Gimnázium Tompa M . Reformatus Általánso Iskolája
2018.04.03-07. Között erdélyi utazáson vettek részt
1.       nap (2018. április 3.)
Korán indultunk Erdélybe, az úton a barátaim, csoporttársaim és én jól éreztük magunkat, néha egy picit uncsi volt, mert nem tudtunk magunkkal mit kezdeni.
Amikor megérkeztünk Nagyváradra megnéztük a Bazilikát, és a Szent László szobrot, ami 1892-ben készült. A templomnak Mária Terézia adományozott orgonát.
Mielőtt beértünk a Bémer térre láttunk egy folyót: a Sebes Köröst.A téren jól éreztük magunkat, mert sok újdonságot tanultunk meg és láttunk. Régen kávéházi negyed volt itt, ezek a századfordúlon épültek. Itt láttuk az Állami Színházat, ami románul Teatrul de Stat. Itt ismerte meg Juhász Gyula szerelmét, Sárvári Annát. Ady Endre szerelme Diosyné Brüll Adél, de Ady csak Lédának hívta. Ady és barátai Nagyváradon alapították meg A Holnap társaságot.
Láttuk a Szent László, vagy a zöld sisakos templomot. A Fekete Sas egy nagyon díszes palota, melzben szálloda is mükődött. Van benne egy üvegfedelű átjáró, ami három utcát köt össze. Egy másik templom a Holdas templom. Ortodox és nagyon díszes, nekünk nagyön tetszett.
Csúcsán is voltunkés hallottunk egy izgalmas történetet: Boncza Miklós kastélyt építtetett az unokahúgának, aki ezért férjéül fogadta és nemsokára gyerekük született (Csinszka). Anyja halála után Csinszka külföldi iskolákban nevelkedik, elkezd Adyval levelezni, aki később feleségül veszi.
Nagyenyeden a Bethlen Gábor Kollégiumot néztük meg, hallottuk történetét.
Este a szállás Alvincen volt.
Lukács Levente
2.       nap (2018. április 4.)
A mai napon először Marosillyét látogattuk meg. Bethlen Gábor szülőházát, ahol érdekes programokon vettünk részt. Rendhagyó töri óránk volt, ahol a fejedelem életével kapcsolatban tudtunk meg dolgokat. Például: édesapja Bethlen Farkas, Gábor 1580.nov. 15-én született. Felöltözhettünk az akkori, reneszánsz stílushoz megfelelően. A ruházat egy kicsit fura és nagypn díszes. Utána diavetítés következett, amin láthattuk Böjte Csabát és megtudhattuk, hogy alapítványa vette meg és újította fel az épületet.
Ezután Vajdahunyadra vándoroltunk el,  megnéztük a várat, ahol játékos feladatok vártak minket. A Hunyadi család a települést Luxemburgi Zsigmondtól kapta. Hunyadi János kezdte a várat építeni, ő pestisben halt meg. A munkálatokat felesége folytatta, és később Bethlen Gábor is építkezett itt. Megtudhattuk, hogy mi az, hogy loggia: oszlopos terasz. A várnak több tornya van: Fehér torony, Ótorony.
Ezután Dévára mentünk el, ahol megtekinthettük a várat. Sokat sétáltunk, de fentről gyönyörű volt a táj. A Kőmüves Kelement erről a várról írták, ide „tették be” feleségét.
Mikor visszaértünk Alvincre finom vacsora várt.
Pál-Kutas Réka
3.       nap (2018. április 4.)
Először Gyulafehérvárra érkeztünk, ahol a várat tekintettük meg, amelynek csillag alakja van. Hétágú csillag alakja van és nem egy átlagos vár, többszörösen védett fallal van körülvéve. A váron belül található két templom: egy katolikus és egy ortodox. A katolikust a magyarok építették, több híres ember síremléke látható itt. Ezeket meg is koszorúztuk: Hunyadi János, Bethlen Gábor, Fráter György (alvinci várában ölték meg), János Zsigmond és édesanyja is. A templomnak kereszt alakja van.
A várban található az Egyesülés Terme is, itt mondták ki, hogy Erdélyt Romániához csatolják.
Hat kapuja közül a leghíresebb a Károly-kapu, ez a legdíszesebb. A törökökkel való csatákból ábrázol jeleneteket. Sok szobor is található, amikkel fotózkodtunk.
Torockószentgyörgyön a várat tekintehettük meg ami romos állapotban van. Hosszú volt az út felfelé, de mégis megérte felmenni, mert gyönyörű volt a kilátás. Aztán Torockón meglátogattuk az ottani gyermekotthont. Nagyon szívesen fogadtak és átadtuk az adományokat. Torockón elfoglaltuk szállásunkat és szétnéztünk a faluba, ahol játékos feladatok vártak, ez nagyon érdekes és izgalmas volt.
Bundrik Blanka

1. Próbabejegyzés... (Krajnyák Péter)

1. Erdély, 1. nap
      Október 15-én, reggel 5 órakor izgatottan indultunk Erdélybe.
      Következő megállónk a Tordai-hasadék volt, amelynél egyikünk beszámolt nekünk Szent László király legendájáról, és persze a hasadék keletkezésének tudományos magyarázatát is megtudtuk tőle. A három lengőhídon való átkelés egyfajta kihívás volt a tanáraink számára. Büszkén mondhatjuk, hogy mindannyian kiállták a próbát. Mindezek után ellátogattunk a Tordai sóbányába, amely elsőre egy sci-fi helyszínének tűnt hatalmas belméretével és a hideg fényű lámpatestekkel. A hatást fokozta, hogy épp egy drónverseny zajlott odabent. Azért jövetelünk célját is elértük, mert megismertük a bánya történetét és jelenbeli szerepét. A nap már éppen lenyugvóban volt, amikor Dévára értünk, ahol finom vacsorával és meleg szeretettel vártak minket. Vacsora után elfoglaltuk a szálláshelyünket. Nem igazán kellett ringatni minket, pillanatok alatt mély álomba zuhantunk.

2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

3. 2017.0925-29. Erdélyi körútra indul az ÓZDI ÚJVÁROS TÉRI ÁLTALÁNOS ISKOLA 45 főből álló csapata!

4. 1. nap (Bolyai csapat): Kora reggel felkeltünk hajnalok hajnalán. Reggel 4:15-kor elkezdtük a bepakolást a buszba, majd 4:45-kor elindultunk. Elbúcsúztunk szüleinktől. Először hosszúnak ígérkezett számunkra az út, pedig jól elvoltunk, beszélgettünk, megbeszéltük a határátlépés szabályait. Átkeltünk a határon, ahol ellenőrzést tartottak. Ezek után elértünk a Királyhágóhoz, ahol sok kóbor kutyát is láttunk. Ezt Erdély kapujának is nevezik. Megcsodáltuk a tájat, majd megint buszra szálltunk. Ezek után elmentünk Kolozsvárra, és ott Attila bácsi megmutatott sok szép helyet. Megnéztük például Mátyás király szülőházát, a Szent Mihály templomot, mellette a Mátyás szobrot elmentünk a Házsongárdi temetőbe, ahol sok híres ember sírja található. Ezután felhívtuk szüleinket. Gyorsan elbeszélgettük az időt, és indultunk a szállásra, Torockóra. A szálláson kipakoltunk, megnéztük egymás szobáit és lementünk vacsorázni. A vacsora zöldségleves és rántott hús volt. Vacsora után megírtuk az első napi útinaplót.
    2. nap (Szent László csapat): A szállásunk Torockón volt, ahol kétszer kel fel a Nap. Délelőtt a Székelykő aljához látogattunk el, ahol két kutyus is követett minket. Ezután a Tordai Sóbányába mentünk. Európa leglátogatottabb sóbányája. Attila bácsi rengeteg érdekes dolgot mutatott: pl.azt, hogy minden szó 16-szor visszhangzik. Bent láttunk egy élményparkot is, ahol kipróbáltuk az óriáskereket. Az idegenvezetőnk, Attila bácsi minden tudnivalót elmondott. Délután megnéztük a Medve-tavat. A Medve-tó Szovátán található. Körbesétáltuk a tavat. Ez egy heliotermikus tó, ami egyedülálló nagyságú. Itt található egy egyedülálló és nagyon szép sóhegy. A tó után Korondra utaztunk. Korond a fazekassággal és famunkával foglalkozó város, népművészeti alkotásokat néztünk meg. Korond után pedig elmentünk Csíksomlyóra, ahol elfoglaltuk a szállást. A szállásunk a Szent István Gyermekotthon. Itt kettő napot fogunk tölteni. Kaptunk ma is feladatokat. Nagyon várjuk a holnapi napot!
    Attila bácsi, az idegenvezetőnk nagyon jól elmondott mindent. Egyben szerintem mind biztosak lehetünk: ez egy életre szóló élmény lesz.

3.nap (Hunyadiak): Reggeli után elindultunk a Csíksomlyói Kegytemplomba, ahol nagyon szép látvány fogadott. A templomban legnagyobb Szűz Mária szobrot láthattuk. Attila bácsi elénekelte a két Székely Himnuszt, az eredetit és az újat, elmondta Szűz Mária legendáját. Azután elindultunk Madéfalvára, ahol egy turulmadaras szobrot néztünk meg. Ez a szobor a székely veszedelem emlékére épült, amikor több mint kétszáz székely halt meg indokolatlanul. Emlékszalagot is helyeztünk el. Következőnek a Békás-szoroshoz mentünk. Ezt az 1000 éves magyar határnak is nevezik, ami három fő részből áll: Pokol kapuja, Pokol tornáca és a Pokol torka. Ez a hely lélegzetelállító volt, és félelmetes is egyben. Sok szép sziklaszirt, fák és a patak is gyönyörű volt. Utána elmentünk a Gyilkos-tóhoz, ahol megebédeltünk. Ez úgyszintén jó élmény volt. Attila bácsi mesélt róla legendát. Hazajöttünk Csíksomlyóra. Itt megnéztük az Angyalos templomot Csíkszeredán, amit egy híres magyar építész, Makovecz Imre tervezett. Megnéztük a templom szárnyas oltárát, és énekeltünk is bent. Egy rövid pihenő után elindultunk a Csíksomlyói Búcsú helyszínére, a Nyeregbe, ahova emberek százezrei zarándokolnak évente. Vacsora után egy rövid előadást tartottunk az otthon lakóival. Nagyon aranyosak voltak, megköszönték az adományokat, és műsorral búcsúztattak el minket.

5. 4.nap (Arany csapat): Reggel Csíksomlyón keltünk. Reggeli után útnak indultunk. Elutaztunk a Tolvajos tetőre, ahol a Hármaskereszt emlékmű található. Az egyik kereszt Márton Áron emlékére lett állítva. 1567-ben itt védték meg a székelyek a vallásukat. Utána megálltunk Máréfalván, amit a Székely kapuk birodalmának is neveznek. A székely kapukból meg lehet állapítani a család életét, munkáját és gazdagságát, ezeket már a 18. század óta készítik. Elindultunk Farkaslakára, ahol megnéztük Tamási Áron síremlékét, és itt is egy emlékszalag elhelyezésre került. Attila bácsi egy érdekességet is elmondott, hogy ő volt az egyetlen ember, aki elkésett a saját temetéséről. Tamási Áron 1966-ban hunyt el Budapesten. Itt megnéztük a 13 Aradi vértanú kopjafáját. Ezután Attila bácsi elmondta, hogy hogyan különböztethetjük meg a kopjafákat a nemet terén. Elmentünk a segesvári csata helyszíne mellett is, meglátogattuk Petőfi Sándor síremlékét. Itt is elhelyeztünk egy emlékszalagot. Következő célpontunk Segesvár volt, itt található a világ egyetlen lakott középkori vára. Attila bácsi mesélt egy Vlad Tepes nevű emberről, ismertebb nevén Drakuláról. Ő is ebben a várba élt. Itt még meglátogattunk 3 tornyot, az Óratornyot, a Szabó-tonyot és a Csizmadia-tornyot. Ezekből a tornyokból védték a várat a behatolók ellen. Megmásztuk a diáklépcső 173 fokát. Ezután elindultunk Nagyszalontára, a szállásunk felé, ahol meleg vacsorával fogadtak minket, és azután elfoglaltuk a szálláshelyeinket. Elfáradtunk a hosszú úton, de este még szívesen beszélgettünk a nap történéseiről, nagyon sok érdekes dolgot hallottunk ma is Attila bácsitól.
    Nagyon köszönjük a fantasztikus idegenvezetést Attila bácsinak.
    5.nap (Hunyadiak): Reggeli után bementünk Nagyszalontára, ahol elsőként Arany János szülőházának a pontos mását néztük meg. Azért nem az eredetit, mert az Arany János gyerekkorában leégett. Megnéztük a házban az akkori időben használt tárgyakat és az udvaron lévő gémes kutat, eperfát. Utána a Csonkatoronyhoz mentünk, aminek a földszintjén Nagyszalontáról láttunk kiállítást. Az első emeleten Toldi és családjáról, a másodikon Arany és Petőfi barátságáról, a harmadikon Arany berendezési tárgyairól, a negyediken pedig egyéb tárgyakról nézhettünk meg kiállítást. A harmadik emeleten láthattuk azt a fotelt, amiben Arany János örökre elaludt. Ezután Nagyváradra mentünk, ahol a belvárosban egy nagy túrát tettünk. Elsőként a szecessziós stílusú Fekete Sas palotát néztük meg, majd az ortodox Holdas templomba mentünk. Ilyen gyönyörű templomot soha életünkben nem láttunk, egyszerűen lélegzetelállító volt. Soha nem felejtjük el. Később a Szent László templomot csodálhattuk meg, ahol Szent Bonifác múmiáját is megtekinthettük. Utána a Színházhoz mentünk, amelyet Szigligeti Ede alapított meg. Ezután a Holnap irodalmi társaság szoborcsoportot néztük meg. A társaság onnan kapta a nevét, hogy mikor megkérdezték Ady Endrét mi legyen a nevük, ő mindig azt mondta, hogy majd holnap megbeszéljük. Utána a sétáló utcán néztük meg a felújított épületeket, majd a Kanonok sorra mentünk. Ott bementünk a Székesegyházba, amely szintén gyönyörű templom volt. A Székesegyház kincstárában Szent László koponyacsontjának egy darabja található.
    Ezután elköszöntünk Attila bácsitól, és elindultunk haza, Ózdra. Nagyon sok emlékkel térünk haza, köszönhetjük ezt a nagyszerű idegenvezetésnek.

Összegzés: Tanulóink élményekben gazdag programokon vehettek részt az előző öt napon. Ez köszönhető a nagyszerű idegenvezetőnknek, Lovász Attilának, aki jól ért a gyerekek nyelvén, s így sokkal több információt megjegyeznek. A jó hangulat is biztosított volt, a szállás és az ellátás megfelelőek voltak. A program megvalósította a célját, hogy megismerjék a határon túl élő magyarság életét, nehézségeit, és erősítette az anyaország és a anyaországtól elszakadt magyarok összetartozását.
    Köszönjük a lehetőséget a Határtalanul! programban való részvételhez! Köszönjük a jó idegenvezetést!
    Kallóné Endrész Gabriella

6. Szathmáry Király Ádám Általános Iskola, Boldva2017. október 9. 23:07

Első nap
    Reggel nagyon korán keltünk, elindultunk az iskolába. Öt órakor volt a gyülekező. Bepakoltuk a bőröndöket a buszba, majd búcsúzás után elindultunk. Kétszer megálltunk pihenni. Erdőd volt az első állomás: itt megnéztük az erdődi várat. Utána utunkat Szatmárnémeti felé vettük, ahol a számtalan látnivaló közül alig tudnánk választani: láttuk az északi Színházat, a Püspöki Palotát, a láncos templomot, a szatmári békekötés emléktábláját és a római katolikus templomot. Megkoszorúztuk Petőfi és Kölcsey szobrát miközben folyamatosan kattogtattuk fényképezőgépeinket. Elmentünk Nagybányára, ahol gesztenyefesztiválba csöppentünk és megnéztük az ásványtani múzeumot. A kellemes városi séta után Koltóra indultunk, ahol egy gyönyörű szálláson fogadtak minket vendéglátóink miután elfoglaltuk szobáinkat, nagyon finom vacsorával kedveskedtek nekünk, az est fénypontja a táncház volt, ahol három modvai táncot is megtanultunk. az egész napos utazás, városnézés és táncház után fáradtan, de élményekkel tele tértünk nyugovóra.

7. Szathmáry Király Ádám Körzeti Általános Iskola, Boldva2017. október 9. 23:10

Második nap
    Ma szemerkélő esőben indultunk el a koltói kastélyhoz. Ott elmesélték nekünk, hogy Petőfi Sándor és Szendrey Júlia itt töltötték a mézesheteket. Körbejártuk a kastély termeiben lévő kiállításokat, a kastélykertben megkoszorúztuk Petőfi és Szendrey Júlia szobrát és megtekintettük a híres kőasztalt, ahol a Szeptember végén halhatatlan sorai születtek. A kastélylátogatás után elmentünk a temetőbe, ahol megnéztük Teleki Sándor gróf sírját és megkóstoltuk a Vajda forrás vizét, amelyből a költő és felesége is többször ittak.
    Ezután Nagybányára mentünk, ahol a hajdani városkaputól indulva sétát tettünk az óvárosban. Voltunk a város református templomában, ahol meghallgattuk a tiszteletes néni előadását a templom történetéről és arról, hogy milyen fontos megőriznünk a magyar kultúra értékeit. Megnéztük az 51 m magas Szent István tornyot és a régi templom romjait. Utolsó állomásunk Zilah volt, ahol Wesselényi Miklós szobrát láttuk. Második napi szállásunk Szilágybagoson volt.

8. Borsodsziráki Bartók Béla Általános Iskola

Első nap (2017.október 8.) Elindultunk Erdélybe, egy pályázatnak köszönhetően, a sziráki és a boldvai iskolásokkal. Nagyon hosszú út állt előttünk. Először az erdődi várat látogattuk meg. Meséltek nekünk Petőfi Sándor és Szendrei Júlia menyegzőéről is. Utána elmentünk Szatmánémetibe ahol első megállónk a római katolikus püspökség volt. Azután továbbhaladtunk az északi színházhoz. Ott megnéztük az 1907-ben épült református templomot. Szatmárnémetiben megkoszorúztuk Kölcsey és Petőfi szobrát. Eddig nagyon jól éreztük magunkat. Aztán elmentünk a székesegyházi nagy templomba. Tervezője: Hildi József. A templom különlegessége, hogy 3 harangja van. A templom kívülről nagyon szép és régi. Ezt követően megálltunk annál a háznél amelynek helyén 1711 áprilisában aláírták a szatmári békeszerződést. Mentünk tovább a buszhoz, és elutaztunk Nagybányára. Megtekintettük az ásványtani múzeumot, ahol káprázatos különlegességeket láttunk.. Kis szórakozásra is jutott időnk mivel belecsöppentük a gesztenye fesztiválba. Koltónál foglaltuk a szállásunkat és nagyon finom vacsorát kaptunk. Azt követően egy kis táncház várt minket. Megmutatták a morvai tánc típusokat: pálma, hojna, érem nevűt. Nagyon élveztük, és kellemesen elfáradtunk. A tánc után visszajöttünk és pihenés várt ránk.

„Aki én rám harakszik,
    Egyen békát tavaszig,
    Tavasz után egeret,
    Még a szeme kimered.”

9. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

10. Borsodsziráki Bartók Béla Általános Iskola

Második nap (2017. október 9.)
    Reggel nagy nehezen felkeltünk. Ma is eseménydús nap vár minket. Eddig minden jól megy.  Reggeli után felpakoltuk a csomagokat, és elmentünk Koltóra Teleki Sándor kastélyához. Beszéltek nekünk Petőfi és Teleki életéről. A múzeum után egy kis szuvenírt vásároltunk. Majd elmentünk a koltói temetőbe, ahol megnéztük Teleki Sándor és feleségének a síremlékét. Aztán a Vajda forrásnál friss vizet ittunk. A víznek fura íze volt, de meglehetett szokni. Majd elmentünk egy nagy bevásárlóközpontba, ahol kiegészítettük az ebédünket. Aztán Nagybánya óvárosát látogattuk meg. Bejutottunk a nagybányai református templomba, ahol a lelkésznő nagyszerű előadást tartott nekünk. 1547-ben alakult meg a templom. A különlegessége az, hogy Pécsi Mihály tervezte, aki a debreceni nagy templomot is. Ezeket az épületeket is láttuk: pl.: Erzsébet ház, Lendvai Márton szülőháza. Petőfi Sándor 1847. szeptember 8.-án szállt meg az Aranyszarvas Fogadóban amely még ma is áll. Majd elmentünk az István toronyhoz is. Különlegessége, hogy 51 méter magas. Elképesztő látvány. A torony mögött található a régi templom maradványa. Ha tovább megyünk a lépcsőn, akkor harangokat találunk. Ezek délben szólalnak meg. Útközben megálltunk Zilahban, ahol meglátogattuk az Ady Gimnáziumot, és a Wesselényi szobrot. Aztán végre megjöttünk a szállásra Szilágybagosra. Finom vacsora, érdekes feladatok és pihi volt a nap befejezése. .

11. Szathmáry Király Ádám Körzeti Általános Iskola, Boldva

3. nap:
    A harmadik reggelen Nagykároly volt az úti célunk. Itt megnéztük a Károlyi-kastélyt. Láthattuk a kastély előszobáját, a báltermet, a fürdőszobát, a játékszobát, a női budoárt. Legjobban az afrikai trófea- és fegyvergyűjtemény tetszett. Láttunk kitömött zsiráfot, struccot, oroszlánokat, és megnézhettük a vadászok fegyvereit is. Sétáltunk a kastély parkjában is, majd fagyizni mentünk.
    A kastélyban tett látogatás után Nagyszalontára utaztunk. Itt a Csonka-toronyban Arany Jánosnak az emlékére múzeumot alakítottak ki. A torony négy emeletén berendezett kiállításon láthattuk Arany egykori dolgozószobájának eredeti berendezését.
    Arany János szalontai szülőháza sajnos leégett, de a helyére épített kis nádfedeles házban megnézhettük a korabeli berendezési tárgyakat, segítségükkel visszarepülhettünk Arany János gyermekkorába. Felidéztük, hogyan tanult meg olvasni a kemence mellett, láthattuk kis gyékénykosarát, mellyel iskolába hordta palatábláját. A város szélén található temetőben felkerestük a költő lányának, Arany Juliskának a sírját.
    Szalontai utunk következő állomása a Böjte Csaba által létrehozott nagyszalontai gyermekotthon volt. Nemcsak összegyűjtött adományainkat nyújtottuk át az otthon lakóinak, hanem rövid, vidám műsorral igyekeztünk örömöt szerezni nekik. Sajnos nem sok időt tudtunk ott eltölteni, de a fiúk tudtak egy kicsit focizni, a lányok pedig fényképezkedni, beszélgetni a szalontai gyerekekkel.
    Késő délután Nagyváradra utaztunk, hogy elfoglaljuk utolsó szállásunkat.

4. nap

Kirándulásunk utolsó napján a reggeli után Nagyváradon tettünk városi sétát. Bementünk a nagyváradi székesegyházba. Mindannyiunkat lenyűgözött a hatalmas épület, a gyönyörű barokk díszek. Megcsodáltuk a kupolafreskókat, az üvegablakokat, a szobrokat és a nagy orgonát.
    Átsétáltunk a 253 méter hosszú, 56 oszloppal megtartott kanonok soron, megnéztük a várat is. Bementünk az ortodox holdas templomba, melynek bejárata fölött egy méter átmérőjű, fekete és arany színűre festett gömb látható, amelyet egy szerkezet úgy mozgat, hogy a gömb mindig a valóságos holdképet mutatja.
    Elsétáltunk a Fekete Sas Palotához is. Itt gyönyörködtünk a szép, színes üvegmozaikokban, és észrevettük, hogy még a csatornák fedlapján is sas minta látható. Átsétáltunk a hídon, megnéztük a színházat, és a főutcán fényképezkedtünk egy szoborcsoporttal is: beülhettünk egy kávéházi asztalhoz Ady Endre és Juhász Gyula közé. Ezután kaptunk egy kis időt, hogy az ajándékboltban megvegyük az ajándékokat.
    Ezután sajnos búcsút kellett vennünk Erdélytől, mert hazaindultunk. Nagyon fáradtan, de sok élménnyel, rengeteg fényképpel tértünk haza a kirándulásról.

12. Cégénydányádi Általános Iskola 7.osztály
    Izgatottan készültünk a kirándulásra. Hajnalok hajnalán keltünk.Hosszú fáradalmas utazás után megérkeztünk Tordára.A gyerekek elmondták a tordai hasadék történetét.Az idegenvezető gondoskodva vezetett bennünket végig a hasadékon és kiegészítette ismereteinket.Nagyenyedre vezetett utunk, ahol megtekintettük a Bethlen Gábor kollégiumot. Sok pontot szereztünk. Megtekintettük a két híres fűzfát.
    Este 7 órakor érkeztünk Gyulafehérvárra,ahol megnéztük a katolikus templomot. Itt találhatók a Hunyadiak síremlékei.
    Este nyolc órára értünk Algyógyra. Finom vacsorával vártak bennünket. E házi feladattal zárjuk a napot. (23 óra 24 perc.)Károly Csabáné

13. Borsodsziráki Bartók Béla Általános Iskola

Harmadik nap (2017. október 10.)

Egy újabb nap Erdélybe. Megvolt a reggeli és a csomagok bepakolása. Elindultunk Nagykárolyba. A Károlyi kastély volt az első állomásunk. Nagyon érdekes vadászati kiállítást láttunk. Megtekinthettünk zsiráfot, vaddisznót, denevéreket, szarvast, orrszarvút, elefántot, zebrát, oroszlánt, medvét, struccot, és még nagyon sok kitömött állatot. Ezután az udvarán is sétáltunk egy kört. A lovardát is láttuk, de nagy bánatunkra, csak kívülről tudtuk megnézni. Következő állomásunk a Petőfi szobor volt, ahol koszorúztunk és fényképezkedtünk. Kaptunk egy kis szabadidőt, lehetett sétálni. Utána vártuk a buszt, ami hamarosan meg is érkezett. Aztán elindultunk Nagyszalontára. Elmentünk a Csonka toronyhoz. Az idegenvezető elmondta Arany János életének kis részét. Majd a költő szülőhelyét is megnéztük. A következő állomásunk a Böjti árvaház volt. Itt a fiúk fociztak a helyi srácokkal, a boldvai gyerekek műsorát megnézhettük, átadtuk az adományokat, aminek a gyerekek nagyon örültek. Élményekkel gazdagodva indultunk következő állomásunk felé, mely Arany János lányának, Juliannának a síremléke volt. Rövid utazást követően elfoglaltuk a szállást, elfogyasztottuk a vacsorát, megcsináltuk a napi feladatot és nyugovóra tértünk.

14. Borsodsziráki Bartók Béla Általános Iskola

Negyedik nap (2017. október 11.)

Miután felkeltünk és meg volt a svédasztalos reggeli elmentünk Nagyvárad belvárosába. Először a kanonok-házhoz mentünk, ahol 56 boltív volt egymás után, majd a székesegyházat néztük meg. Egy olasz tervező alapján készült. A belsejében a falak tele vannak képekkel. Az oltár aranyos bevonatú. A plafonon a díszes csillár található. Aztán a Váradi várat néztük meg kívülről. Találtunk még az udvarában pénzes kutat is. Következő állomásunk a Sas palota volt, ami egy színes üvegre festett sasról kapta a nevét. Onnan az Egyesülés terére vezetett az utunk. A téren áll a Szent László templom. Következő állomásunk a Holdas-templom volt. Három méter átmérőjű gömb van az elején, olyan, mint a Hold és mindig megmutatja, hogy aznap milyen az igazi Hold állása. A templom 55 m magas. A Szigligeti Színházat és, a városházat is megnéztük, de sajnos csak kívülről láttuk. Miután a nézelődést is befejeztük mentünk vásárolgatni, egy kicsit. Majd jöttünk a buszhoz és elindultunk az ártándi határ felé. Haza érve kimerülten, de esemény dús napokkal tértünk vissza.

15. 2017.10.17. Bornemisza Géza Általános Iskola, Nábrád
    Az éjszakai pihentető alvás után reggel 7 óra 30 perckor ébredtünk.A svédasztalos reggeli elfogyasztását követően "nekivágtunk" a második nap programsorának.
    Először Vajdahunyadra mentünk.Még otthon készítettünk egy prezentációt, amit technikai okok miatt nem tudtunk bemutatni, bár elég sok munkánk volt benne, és éjszakánk. Sajnos nem került sor az előzetesen kidolgozott Vajdahunyad-beszámolóra sem, amit szintén egy ügyes diákunk állított össze. A kötelező munkafüzeti kitöltést a várban kellett végrehajtanunk.A gyerekek csoportokban dolgoztak.A várséta után rövid szabad program következett(bazározás).Ez is elengedhetetlen része az iskolai(osztály) kirándulásoknak.Vajdahunyad után Csernakeresztúrra utaztunk. Itt a Hagyományőrző Egyesület fenntartásában lévő tájházat tekintettük meg. Ezután Déva városa tűnt szemünkbe. A várhoz felvonóval mentünk fel.A séta és a tájékoztató után került sor a Mátyás-balladák diákos feldolgozásának előadására.A várból az ősz színeiben pompázó erdőn keresztül vezetett le utunk.
    Utolsó állomásunk a Böjte Csaba által 24 éve alapított gyermekotthon volt.Itt átadtuk adományainkat, meghallgattuk a helyi diákok képviselőjét, aki a "családok" életéről mesélt, majd mi is előadtuk kis műsorunkat.
    Ismét sötétben értünk a szállásra, ahol ma is meleg vacsorával vártunk bennünket. Nem maradt el a házi feladat elkészítése, és szintén teljesítettük az éjszakába nyúló blogbeszámolót is. Fárasztó, de tartalmas napot zártunk.
    Varga Dénesné-Vargáné Boros Krisztina

16. Károly Csabáné 2017.10.17.
    Cégénydányádi Általános Iskola

Finom reggeli után utunk Vajdahunyadvárra vezetett. A fényképek elkészítése után, idegenvezetőnk megismertette velünk az épület történelmét és építtetőit.A már kívülről is impozáns épületet belülről is megcsodálhattuk.Teremről teremre járva utaztunk vissza a múltba.A gyerekek kis csoportokban lelkesen oldották meg a munkafüzet feladatait.
    Csernakeresztúron a bukovinai székelyek történetével ismerkedtünk meg.
    Már messziről szemünkbe tűnt Déva vára, amit felvonóval közelítettünk meg.A vár tetején közösen idéztük Kőmíves Kelemen balladáját, majd a várban tett séta után Mátyás királyról szóló mondákat játszottak el.A város és a környező hegyek panorámája lenyűgöző látványt nyújtott. Zörgő avar szőnyegen színpompás őszi erdőben tettük meg az utat a buszhoz.Kíváncsian indultunk a Böjte Csaba alapította dévai gyermekotthonba. Az adományainkat köszönettel fogadták, majd előadtuk műsorunkat.Az otthon egyik lakója röviden ismertette a gyermekotthon történetét és hétköznapjait. Fáradtan,de élményekben gazdagon érkeztünk vissza a szállásunkra, ahol finom vacsora várt bennünket.
    A vacsora után a gyerekek elkészítették a szokásos házi feladatot. Az esti blogbeszámoló sem maradhatott el.

17. Erdei pockok és Határok nélküliek2017. október 19. 12:38

A Markazi Várvölgye Általános Iskola 2017. okt. 12.-15. erdélyi kiránduláson vett vészt.

1. nap:

Nagy izgalommal vártuk a kirándulást.Hajnali fél 5-kor kicsit álmosan indultunk az iskolánkból. Utaztunk 2 órát, és megálltunk pihenni egy benzinkúznál.
    Utána nem sokkal átértünk a román határon.
    Ott kaptunk egy rövid tájékoztatót a nap további folyamáról, aztán utaztunk tovább.
    Meglátogattuk Nagyváradon a székesegyházat, ott készült egy csoportkép.
    Voltunk a Csonka toronyban, ami egy Arany János múzeum is egyben.
    Megálltunk az Arany porta előtt is, de nem mehettünk be.
    Aztán elmentünk a nagyszalontai temető előtt, ahol megnéztük Arany Juliska sírját.
    Átadtuk a nagyszalontai gyerekeknek az adományainkat és utaztunk tovább.
    Mentünk 80 km-t azután megérkeztünk Aradra, a vértanúk emlékművéhez, ahol koszorút helyeztünk el.
    Utána irány Déva, a szállásunk.
    Amikor megérkeztünk, először megnéztük a konyhát, ahova visszamentünk a szobák belakása után.
    Vacsorára főtt ételt kaptunk, ami egész jó volt. Miután megvacsoráztunk, átadtuk egy dalos előadással az adományainkat.

2. nap:

Reggel 7-kor keltettek minket, 8-kor már meg voltunk reggelizve.
    Azután elindultunk Marosillyére.
    Amúgy azt meg kell mondani, hogy nagyon nagy köd volt, az orrunkig se láttunk el.
    Mikor megérkeztünk Bethlen Gábor szülőházához, már vártak minket.
    A ház vezetője egy izgalmas történelem órát tartott nekünk.
    Adtak mindenkinek egy-egy lapot és egy lyukasztót.
    A lapon kérdések voltak, amiket burkoltan elmondott az ember....ezekre kellett válaszolni a lyukasztó segítségével.
    Ezután megnéztünk egy ismeretterjesztő filmet a házról.
    A végén almás sütik vártak minket meglepetés formájában.
    Körülbelül 1 óra utazás után megérkeztünk a Vajdahunyadi várba.
    2 óra alatt megjártuk az egészet.
    Indultunk vissza Dévára a várba, ahova gyalog mentünk fel.
    Nagyon kifáradtunk, de még volt erőnk megnézni a gyönyörű panorámát, végül felvonóval mentünk le...
    Nem sokkal utána elindultunk vacsorázni.
    Ez volt az utolsó vacsoránk Déván.
    Aztán átmentünk az út másik oldalára, a dévai kolostorba, ahol körbevezetett minket egy 17 éves fiú, aki már 10 éve ott van az árvaházban.
    Meg is lehetett vásárolni azokat a dolgokat, amiket az árvák készítettek.

3. nap:

Reggel felkeltünk, összepakoltunk, és indultunk Torockóra, a következő szállásunkra.
    Útközben megálltunk Gyulafehérváron, ahol megnéztük kívülről-belülről a Székesegyházat. Azt meg kell mondani, hogy gyönyörű volt és hatalmas.
    Utána bementünk a várba, végigmentünk a sétálóutcán, ahol vásár volt.
    Munkafüzet feladatokat is oldottunk meg .
    Felpakolva visszaültünk a buszra és utaztunk tovább.
    Pár óra múlva megérkeztünk a Tordai- hasadékba.
    Végigsétáltuk az egészet kényelmes tempóban.
    Egyszerűen gyönyörűek voltak az égbe nyúló sziklák.
    Aztán volt egy rövid pihenő, ahol majdnem mindenki vett kürtőskalácsot.
    Elindultunk.
    A hegyről lefelé tudtuk meg, hogy nem Torockó lesz az utolsó éjszaka a szállásunk, hanem vissza kell mennünk Nagyszalontára.
    Több mint 4 óra utazás után megérkeztünk a végleges szállásunkra.
    Ott kaptunk vacsorára milánói makarónit, ami nagyon finom volt.
    Ezután átmentünk a házakba, lezuhanyoztunk, és fél 1 körül el is aludtunk.

4. nap:

Reggel, amikor felkeltünk akkor gyorsan összepakoltunk és mentünk reggelizni. Ezután nem sokkal elindultunk Nagyvárad főterére.
    Miután ezt is megnéztük még elmentünk vásárolni és tankolni. Eközben elmondták a csapat eredményeket, pontszámokat és kaptunk egy kis kekszet.
    Elindultunk a határ felé; ott elkérték a személyit és leszállítottak bennünket, mert egyesével kihívtak bennünket és megnéztek. Ez nagyon hamar meg volt. Kicsit izgultunk, hogy mi lesz, de minden könnyen ment.
    Szóval ezután elindultunk hazafelé. Mindenki nagyon jól érezte magát, jó hangulat volt a buszon. Mikor megláttunk az Erőművet már nagyon örültünk.
    Mentünk és elérkeztünk Markazra. Ott mindenki nagyon gyorsan leszállt és a szülőkhöz futott.

18. 2017.10.18.
    Bornemisza Géza Általános Iskola,Nábrád

Kirándulásunk harmadik napján korábban kellett kelnünk, hisz ismét hosszú nap előtt álltunk. A reggeli elfogyasztását megelőzően már bepakoltuk a csomagokat a buszba. Miután mindenki jóllakott, megköszöntük a vendéglátást, felvettük az úticsomagokat és elindultunk. Első állomásunk Marosillye volt, ahol egy rendhagyó történelemóra keretében szerezhettünk ismeretet Erdély Aranykoráról. Ennek részeként megismerhettük Bethlen Gábor életét, munkásságát, majd versenyre hívott bennünket az előadó,hogy egy rövid feladatlappal mérjék össze tudásukat a diákok. A gyerekek felpróbálhattak stilizált korabeli ruhákat, a látogatás végén pedig friss házi süteménnyel fejeztük be a látogatást, ami kb. 60 percig tartott. Következő úticélunk Arad volt. Rövid megemlékező műsort adtak a velünk együtt utazó cégénydányádi gyerekek, majd mindkét iskola részéről elhelyeztük a tiszteletadás koszorúit, szalagjait a hősök emlékművén. Utunk innen Arany János szülőhelyére, Nagyszalontára vezetett. A költő házánál rövid tájékoztatást kaptunk a család életéről, majd megtekintettük a korhűen berendezett épületet. A ház falán lévő emléktábla alá itt is elhelyeztük az emlékezés nemzetiszín szalagját. Utolsó állomásunk Nagyvárad volt. Itt megnéztük a Püspöki Palotát, Kanonok-sort, és belüről is láthattuk a Püspöki Székesegyházat. Itt került sor a diákok számára az idegenvezető által indított verseny eredményhirdetésére. A versenyt a mi diákjaink( a fiúk csapata) nyerték. Ezután elbúcsúztunk az idegenvezetőtől, és a határ felé vettük utunkat. Este 8 órára értünk haza.
    Varga Dénesné-Vargáné Boros Krisztina

19. Mezőkeresztesi Kossuth Lajos Általános Iskola

Erdély, 1. nap
    Október 15-én, reggel 5 órakor izgatottan indultunk Erdélybe. Első állomásunk a Király-hágó volt, ahol mindenki számára csodálatos látványt nyújtott a magaslatról elénk táruló, őszi színekbe öltözött természet. Következő megállónk a Tordai-hasadék volt, amelynél Noémi beszámolt nekünk Szent László király legendájáról, és persze a hasadék keletkezésének tudományos magyarázatát is megtudtuk tőle. A három lengőhídon való átkelés egyfajta kihívás volt a tanáraink számára. Büszkén mondhatjuk, hogy mindannyian kiállták a próbát. Mindezek után ellátogattunk a Tordai sóbányába, amely elsőre egy sci-fi helyszínének tűnt hatalmas belméretével és a hideg fényű lámpatestekkel. A hatást fokozta, hogy épp egy drónverseny zajlott odabent. Azért jövetelünk célját is elértük, mert megismertük a bánya történetét és jelenbeli szerepét. A nap már éppen lenyugvóban volt, amikor Dévára értünk, ahol finom vacsorával és meleg szeretettel vártak minket. Vacsora után elfoglaltuk a szálláshelyünket. Nem igazán kellett ringatni minket, pillanatok alatt mély álomba zuhantunk.

20. Mezőkeresztesi Kossuth Lajos Általános Iskola

Erdély, 2. nap (október 16)
    A második nap reggelén a reggelink része volt egy hagyományos erdélyi étel, a zakuszka, ezt kóstolhatták meg a kíváncsiabbak. Ezután útnak eredtünk, és idegenvezetőnk villámkérdéseire válaszolva átismételtük, hogy hol jártunk eddig, és mi is történt ott. Marosillye volt a mai nap első mérföldköve, ahol Zoli bemutatóját meghallgatva Bethlen Gábor szülőházát tekintettük meg, és részt vettünk egy rendhagyó történelemórán. Varga Csaba lenyűgöző előadását hallgatva, s a nagyfejedelmet ábrázoló festményt csodálva akaratlanul is észre vettük a külső hasonlóságot az előadónk és Bethlen Gábor között. Ekkor váratlan dolog történt: néhányan közülünk XVII. századi viseletben álltak elénk és szemléltették Bethlen Gábor jelenkori hasonmásának mondanivalóját. Elégedettségünket fokozta, hogy tízóraira finom almás sütit kaptunk, melyet a foglalkozás befejeztével jóízűen fogyasztottunk el az őszi, simogató napsütésben. Majd megnéztünk egy megrendítő dokumentumfilmet Böjte Csaba munkájáról, hitről és szeretetről. A következő megállónk Vajdahunyad volt. Itt Marci hívta fel a figyelmünket néhány érdekességre, majd a hollywoodi filmekből ismert Drakula várát fedeztük fel egy érdekes játék keretében. A feladatmegoldásban egy munkafüzet segített, közben rengeteg fényképet készítettünk, és élményt gyűjtöttünk. A bátrabbak bemerészkedtek a kínzóeszközök termébe is. Ezután Csernakeresztúr felé vettük az irányt. Az ottani tájházban a magyarság és a székelység eredetéről beszélt a vendéglátónk. Ezt követően Dévára indultunk. A várhoz vezető meredek utat egy liftszerű szerkezettel, telekabinnal tettük meg, ami félelmetes magasságba repített minket néhány perc alatt. Napsütéses időben barangoltuk be a várat. Vanda és Tekla alapos ismertetője után idegenvezetőnknek már nem sok dolga volt. Végül lesétáltunk azon az úton, amelyen egykor talán Kőmíves Kelemenné közeledett a végzete felé. A Dévai szent Ferenc Kolostort is megtekintettük, és előadtuk a bemutatkozó műsorunkat. A vacsora utáni városnézés során káprázatos látványt nyújtott a vízsugarak színpompás tánca a főtéri szökőkútnál. 2200 óra körül álomra hajtottuk fejünket.

21. Mezőkeresztesi Kossuth Lajos Általános Iskola

Erdély, 3. nap (október 17)
    Ma korán keltünk, hiszen rendbe kellett tennünk a szobáinkat, mielőtt búcsút intettünk volna dévai szálláshelyünknek. A máriaradnai kegytemplom volt az első mérföldkövünk a mai napon. A templomhoz kapcsolódó legendákat Bea mesélte el nekünk, majd a gyönyörű freskók, a szobrok valamint az orgona látványa ismét fotózásra késztetett bennünket. Arad volt a következő állomás. Az erre vezető úton, a hegyek alatt, a távolban láttuk Világost, ahol Görgey letette a fegyvert. A 13 aradi vértanú emlékhelyénél Melinda és Liza idézte fel az 1849. október 6-án történteket, de meséltek a város nevezetességeiről is, s mielőtt mindezt a valóságban is megtekintettük volna, nemzeti színű szalaggal róttuk le tiszteletünket hazánk nagyjai előtt. Ezt követően betértünk a minorita templomba, hogy megcsodáljuk az ólomüveg ablakokat, a freskókat és a Munkácsy Mihály által faragott gyóntatófülkét. Idegenvezetőnk közbenjárásával bemehettünk a városházára is, amely a szecesszió jegyeit viseli magán. Egy gyorsétterem előtt üldögélve úgy éreztük, újra itt a nyár, ugyanis ekkor már 24 foknál járt a hőmérő higanyszála. A Happy mealek elfogyasztása után boldogan indultunk Nagyvárad felé. Ádám, Dominik és Kornél beszámolójából többek között azt is megtudtuk, hogy a várost számos legenda köti Szent László királyunkhoz. Irodalmi vonatkozása is van Nagyváradnak: Ady Endre itt találta meg első múzsáját, Lédát. A Holnap társasága is itt töltötte a legtöbb idejét, mi pedig lelkesen foglaltunk helyet körükben egy fénykép erejéig. Nótaszóval érkeztünk Nagyszalontára, ahol nagy szeretettel vártak minket. A vacsora után az itt élő gyerekeknek előadtuk a műsorunkat. Jó volt látni az érdeklődő, mosolygó, boldog arcukat. Különleges érzés volt örömet okozni nekik. Sajnos ezen az estén el kellett búcsúznunk Attila bácsitól, az idegenvezetőnktől. Ez annyira zokon esett nekünk, hogy többen sírva fakadtunk, ugyanis igazán szívbe markoló volt, amikor együtt kezdtük énekelni: „Annyi mindent kéne még elmondanom… S ha nem teszem, talán már nem is lesz rá alkalom…”

22. Mezőkeresztesi Kossuth Lajos Általános Iskola

Erdély, 4. nap
    Október 18-án, szerda reggel pihenten ébredtünk a nagyszalontai szállásunkon. Bepakoltunk a bőröndjeinkbe, és a reggelit követően a szoborparkba indultunk, ahol - egy kis szaladgáláshoz alkalmat találva - az összes szobrot mi fedezhettük fel egy térkép alapján. Kossuth Lajos szobránál Bogi, Dorina, Fanni, Tekla és Vanda előadását hallgattuk meg Nagyszalontáról és az Arany-életműről. A nagy költő szülőhelyére, az Arany-portára is ellátogattunk. Megtekintettük a tájházat, ami igazából kegyhely, hiszen ezen a telken született a magyar irodalom egyik legnagyobb alakja. Az eperfa lombja alatt csoportképet készítettünk, majd Vanda szavalata után emlékszalagot helyeztünk el a ház falára. Innen a nagyszalontai temetőbe vezetett utunk, hogy megemlékezzünk Arany Juliskáról. A „Juliska sírkövére” című verset Tekla szavalta el, és emlékkoszorút helyeztünk a síremlékre. A Csonka torony felé vettük az irányt, ahol idegenvezetőnk, Zoli bácsi lenyűgöző előadása alapján ismételhettük át az Arany-életművet, és számos, eddig nem ismert részletet tudtunk meg a magyar nyelv máig utolérhetetlen mesteréről. Személyes tárgyait, eredeti kézírását és a róla készült, Barabás Miklós által festett Arany-portrét is megnéztük a többi relikvia mellett. Ezután visszatértünk Nagyváradra, és a város egyik építészeti csodáját, a Szent László székesegyházat tekintettük meg, majd sétára indultunk a püspöki palota kertjébe. Jó volt barangolni a park őszi díszbe öltözött növényei között. Szent László királyunk szobra előtt felsorakoztunk, és elkészült rólunk az utolsó Határtalanul-csoportkép. Búcsút intettünk Nagyváradnak, Erdélynek, és a szívünkbe zárt, rengeteg élménnyel, emlékkel indultunk haza három templomtornyos városkánkba, Mezőkeresztesre.

23. BÁNHORVÁTI - Kazinczy Gábor Ált. Isk. és DÉDESTAPOLCSÁNY - Lajos Árpád Ált. Isk. Erdélyi kirándulása 2018.04.16-19.

1.nap

Dédestapolcsányból reggel 5 órakor, Bánhorvátiból 5 óra 30-kor kezdtük meg utazásunkat Erdélybe.
    Miskolcon csatlakozott hozzánk Kati néni, az idegenvezetőnk, majd megalakítottuk a csoportokat és úticéljainkhoz közeledve minden csoport előadta mini-idegenvezetését. A határ után első állomásunk Erdődre vezetett. Petőfi és Szendrey Júlia szobránál emlékszalagot helyeztünk el, majd az erdődi várnál készítettünk képeket.
    Innen Szatmárnémetibe mentünk, ahol a Láncos templomot néztük meg majd Kölcsey szobránál helyeztünk el emlékszalagot. A parkban a Petőfi szobornál szintén megálltunk, majd a Vécsey házat és a Székesegyházat látogattuk meg. A Püspöki Palota megtekintése után Nagybányára vezetett utunk. A Városkapu, a Szent István torony, a Fekete Sas Fogadó , a Pénzverde és a Képzőművészeti Múzeum mellett elhaladva a Főtérre mentünk. Egy fagyi elfogyasztása után Koltóra utaztunk, hogy elfoglaljuk szállásunkat a szuper Erika Panzióban. Vacsora után még Táncház várt ránk, majd fáradtan, de izgatottan mentünk aludni.

2.nap

Reggeli után a temetőben Gróf Teleki Sándor sírját és a Vajda forrást nézhettük meg. Innen a Teleki Kastélyhoz vezetett utunk, ahol Petőfi Sándor Szendrey Júliával a mézesheteket töltötte, a kastély kertjében szobruknál a Szeptember végén c. verssel, majd nemzeti színű szalag elhelyezésével emlékeztünk. Megnéztük a somfa utódját, ami alatt Petőfi a verseit írta, és átmentünk a Művelődési házba, ahol a felújítás alatt lévő kastély kincseit tekinthettük meg, illetve a Nagybányai festők képeiből egy kiállítást.
    Kaplonyba folytattuk utunkat, ahol az Ybl tervei alapján épült templomban a Károlyi család sírhelyét láthattuk és megismerhettük érdekes történetüket. Útba ejtettük a Székelyhídi gyermekotthont, átadtuk adományainkat, Ági néni megható bemutatkozása pedig mindannyiunk szemébe könnyeket csalt.
    Szállásunk Nagyváradon volt, ahol még vacsora után csoportokban feladatokat kaptunk Kati nénitől az eddig látottakról.

3. nap

A nagyszerű svédasztalos reggeli után megkezdtük városnézésünket Nagyváradon. A város gyönyörű a szecessziós és eklektikus épületeivel, rengeteg a látnivaló, nem véletlenül hívják Körösparti Párizsnak. Fantasztikus élményekkel gazdagodtunk. A Szacsvay Imre és Ady szobor, a Müller kávéház, ami ma Ady Múzeumként működik.
    A Holnaposok szoborcsoportjánál készítettünk fényképet, majd az Egyesülés terét körbejárva megnéztük a Városházát, az Állami Színházat, a Szent László Római Katolikus Plébániatemplomot, az Ortodox vagy Holdas Templomot és a Sas Palotát. Ezek után a Nagyboldogasszony Székesegyházban egy fantasztikusan érdekes idegenvezetést hallhattunk és láthattuk Szent László hermáját, a gyönyörű carrarai márvány oltárt és a monumentális 2054 sípból álló orgonát. Innen Nagyszalontára indultunk, az Arany Portán emlékszalagot helyeztünk el, megcsodáltuk az interaktív kiállítást a Csonka Toronyban, megpihentünk a Református templomban, a szoborparkban pedig játékos vetélkedő volt a csoportoknak. Arany Juliska sírjánál emlékeztünk, majd a Böjte-házba indultunk szállásukat elfoglalni. Megismerkedtünk a helyi gyerekekkel, focimeccsre, illetve kosárlabdára is volt még idő vacsora előtt, majd a fárasztó nap végén 11 óra körül csendesedtünk el.

4. nap

Reggeli után bepakoltunk a buszba és Nagykárolyban álltunk meg, hogy megnézzük a gyönyörű Károlyi Kastélyt. Sétáltunk a parkban, majd a Petőfi szobornál emlékszalagot helyeztünk el és volt volt lehetőség egy kis fagyizásra is.
    Látnivalóink végére érve indultunk hazafelé.
    Fantasztikus élményekkel gazdagodtunk, új barátokat szereztünk, rengeteg gyönyörű helyen jártunk!
    Köszönjük a Határtalanul Programnak a lehetőséget, a Scool-túrának és Kati néninek, hogy ilyen felejthetetlen utazásban lehetett részünk!

A bánhorváti és dédestapolcsányi iskolák diákjai és tanárai

24. Természetesen a nagyszalontai Böjte-házban is átadtuk az oda szánt adományainkat és a gyerekek néhány versből és dalból álló kis bemutatkozó műsorral kedveskedtek a helyieknek.

25. A Celldömölki Városi Általános Iskola erdélyi körutazáson vett részt 2018.05.02-05-06-áig

Első napi élményeink
    A mai napot nagy izgalmakkal indítottuk, ugyanis hajnali fél négykor kellett gyülekezni az iskolánál. Miután bepakoltunk, felszálltunk a buszra és elindultunk. 8 órás buszozás után sikeresen megérkeztünk Nagyváradra. Első utunk a Nagy Boldogasszony Székesegyházhoz vezetett, melyet Szent László alapított. Az épület barokk stílusú, mely kiválóan megmutatkozik dinamikus homlokzatán és hagymakupoláján. A templom megtekintését követően a Kincstárba vezetett utunk, ahol különlegességeket láthattunk. Ilyen volt a hordozható tábori oltár, mely 1730-tól majdnem minden fontos csatateret megjárt. Láttunk miseruhát, úrmutatót, ami az egyik legfontosabb eleme a templomoknak. Megtudtuk, hogy 1577-ig itt őrizték Szt. László koponyaereklyéjét, ami aztán a Győri Püspökség birtokába került.
    A székesegyház után átsétáltunk a Kanónok sor árkádjai alatt és megtekintettük a Püspöki palotát, mely Patatics Ádám idején épült.
    A főtéren a Holnap Társaság szoborcsoportot néztük meg, amiben Dutka Ákos, Emőd Tamás, Juhász Gyula és Ady Endre került megformázásra. Tovább sétálva a Szigligeti Ede Színházhoz jutottunk, ami klasszicista stílusban épült. Átsétáltunk a Sebes-Körös feletti hídon és ott várt bennünket a Városháza, és a Zöld Sisakos Templom, mely annak örömére épült, hogy megmenekült a város a török támadásoktól. A Sas Palotát is megtekintettük, és felszálltunk a buszra. A nap utolsó állomása a Nagyváradi Vár volt.

Második napi élményeink
    A mai napunkat egy ízletes reggelivel kezdtük. Néhány órás buszozást követően megérkeztünk a Király- hágóra, megnéztük a tájat, majd indultunk tovább a Tordai hasadékhoz. Túrázásunk során meghallgattuk a hasadék keletkezésének legendáját. A csúszós köveken kissé nehézkes volt a közlekedés, de szerencsére senki sem esett el. A napunk harmadik állomása Nagyenyed volt, ahol elmentünk Betlehen Gábor által alapított kollégiumba. A nagyenyedi két fűzfa tövében megpihenve meghallgattuk a fűzfák történetét. Ezt követően az 1849-es szabadságharc áldozatainak állított emlékművet tekintettük meg. Buszra szálltunk, és utolsó előtti állomásunkra, Gyulafehérvárra indultunk, ahol a vár körbesétálása közben csoportos feladatokat kellett megoldanunk. A Szt. Mihály templomban szalagot kötöttünk Hunyadi János sírjára. Kalandos napunk utolsó állomása Déva volt, ahol találkoztunk a szállást adó gyermekotthon diákjaival is.

26. Harmadik napi élményeink

A napot Marosillyén indítottuk, ahol megnéztük Betlehen Gábor szülőházát, a Veres bástyát. Tartottunk egy rendhagyó történelemórát, ahol korhű ruhákat is felpróbálhattunk és puszedlivel vártak bennünket. Miközben a fejedelem élettörténetét hallgattuk egy feladatlapot kellett kitöltenünk, amit az óra végén le is ellenőrizhettünk. A rendhagyó történelemóra végén egy dokumentumfilmet is megnéztünk ami a Veres bástya történetét mesélte el. Szalagot kötöttünk a bástya falára, készült egy csoportkép is és indultunk tovább napunk következő állomására, Vajdahunyad várához. Meghallgattuk a vár történetét, megoldottuk a munkafüzet feladatait. A nap további részét Déván töltöttük, ahol felmásztunk a várba. A nagy meleg ellenére nagyon élveztük a túrát, a csodálatos táj látványa minden fáradtságunkat elfeledtette. Pihenésként meghallgattuk a vár építésének legendáját. A vacsorát követően előadtuk két rövid színdarabunkat és elénekeltünk néhány Vas- megyei népdalt is, majd lehetőségünk volt helyi gyermekekkel beszélgetni és játszani.

Negyedik napi élményeink

Hosszú buszozást követően a máriaradnai kegytemplomhoz értünk. A katolikus templomban épp németül szentmise zajlott, így halkan jártuk közbe a belső teret. A templom előtt meghallgattuk az építésének legendáját és egy csoportképet követően buszra szálltunk ismét. Aradon a vesztőhelynél kezdtük a városnézést, ahol megemlékeztünk a 13 aradi vértanúra. Ezt követően a Megbékélés terére mentünk, ahol a Zala György által tervezett szabadságszobrot néztük meg. A szoborcsoport alján az aradi 13 domborműveit fedeztük fel. A belvárosban két épületet tekintettünk meg. A Paudai Szent Antal tiszteletére épített katolikus templomot és kívülről eklektikus stílusban épült városházát. A nap harmadik állomása Nagyszalonta volt. Elsétáltunk Arany János szülőházához, melyet meg is koszorúztunk. Nagyszalonta belvárosában kaptunk egy feladatot. Csapatonként elő kellett adnunk az elmúlt napok során hallott mondák közül, azt, ami nekünk a legjobban tetszett. Jól szórakoztunk egymás előadásain. Elfoglaltuk a szállásunkat, megvacsoráztunk, majd átadtuk a gyermekotthonba szánt ajándékainkat. Az este folyamán az udvaron játszottunk és ismerkedtünk az ott élő gyerekekkel.

Ötödik napi élményeink
    Nagyszalontán temetőlátogatással kezdtük a napot, ahol Arany Juliska sírját látogattuk meg. Egy nemzeti színű szalagot kötöttünk látogatásunk emlékére. Fél órás sétát követően a belvárosban a Csonka toronyba vezetett utunk, ami Arany János emlékmúzeumként működik. Minden emeleten más és más témában láthattunk Arany életéhez kapcsolódó ereklyéket. Gyorsan véget ért ez az öt napos kirándulás. Délután indultunk haza.

27. Taktaszada
    2018.11.05. – 2018.11.08.
    Erdély

„A magyarság nem a test, nem a vér, hanem a lélek kérdése.”
    Györffy István

A Határtalanul program keretében négy napos tanulmányi kiránduláson veszünk részt a Scool-túra Kft. szervezése által, melynek célja a külhoni magyar diáksággal történő kapcsolatfelvétel, valamint a magyarságtudat erősítése.

1.nap: Reggel 6 órakor elérkezett az indulás ideje. Mindenki izgatottan, csomagokkal felpakolva érkezett meg iskolánk épülete elé. Búcsút vettünk a szülőktől és elfoglaltuk helyünket a buszon. Egy másik iskolánk együtt utaztunk, így első utunk Taktakenézre vezetett. Most már teljes létszámmal kezdtük meg a vártnál lényegesen hosszabbra nyúlt utazásunkat. Az Ártándi határátkelő átlépése után az időjárás is kedvezőbbre fordult, ragyogó napsütésben folytattuk kirándulásunkat, amelyet csupán egy – egy mosdólátogatással, levegőzéssel szakítottunk meg. Kb. délután 3 óra volt, amikor megérkeztünk Tordára, ahol megcsodálhattuk az eddig csak képeken látott Tordai – hasadékot, majd csatlakozott hozzánk idegenvezetőnk, Lovász Attila. Bemutatkozása után folyamatosan információkkal látott el minket az aktuális látnivalókról, mesélt azok történelmi múltjáról.
    A Tordai Sóbányában tettünk látogatást, amely Erdély egyik népszerű látványossága. A páratlan szépségű só-csoda mellett sok érdekességet tudtunk meg a régi sóbányászatról. Itt lehetőségünk nyílt különböző szabadidős játékok kipróbálására, pl. óriáskerék, teke, biliárd stb.
    Folytattuk utunkat Dévára. Már besötétedett, mire ideértünk. A finom vacsora elfogyasztása után elfoglaltuk szálláshelyeinket a Szent Ferenc Alapítvány Vendégházban, az úgynevezett Fehér-házban. Ezt követően nyugovóra tértünk, és izgatottan várjuk a holnapi napot.

2.nap: Első utunk Marosillye volt, ahol Bethlen Gábor szülőházát látogattuk meg. Emlékkiállítást tekinthettünk meg, mely Nagyfejedelmünk, a Bethlen Gábor által teremtett Aranykort mutatja be. Rendhagyó történelem órán vettünk részt. Elhelyeztük emlékszalagunkat. Utunk következő állomása Vajdahunyad vára volt, mely rendhagyó módon történt. Következett Déva várának meghódítása. Visszatérve a szállásra, az otthonban élő gyermekekkel fociztunk. Kellemes percek emlékét vihetjük haza. Betekinthettünk a Kolostorba, ahol hallhattunk egy előadást a gyermekek életéről.

3.nap: Első programunk Maria Radna kegyhely meglátogatása volt. Ezt követően Arad városa felé vettük utunkat, ahol az Aradi vértanuk emlék művét tekintettük meg. Elhelyeztük a megemlékezés szalagját. Ezután a Megbékélés terén álló emlékműnél helyeztük el szalagunkat. Majd a Városházát csodálhattuk meg. Délután elindultunk Nagyszalontára. Itt elfoglalhattuk a szállásunkat.

4.nap: Nagyszalontán megtekinthettük Arany János szülőházának replikáját, majd a Csonka toronyba létrehozott emlékmúzeumot. A helyi idegenvezető ismertette nagy költőnk életrajzát. Elhelyeztük emlékszalagunkat. Utazásunk következő pontja Nagyvárad. Első látnivaló a Fekete Sas palota volt. Sétát tettünk a város utcáin. Híres költőink szobrai előtt elhelyeztük emlékszalagunkat.

Idegenvezetőnk munkája véget ért. Megköszöntük, hogy az itt töltött napok alatt kalauzolta csoportunkat és minden részletre kiterjedően próbálta közel hozni ezen városok és látnivalóik történetét, ezáltal is erősítve mindannyiunk magyarságtudatát. A kirándulás során szerzett élmények gazdagsága emlékezetünkben és szívünkben örökre megmarad. Köszönjük a lehetőséget a Scool –túra Kft. utazási irodának a szervezést és idegenvezetőnknek a munkáját, hogy mindez a Határtalanul program keretében megvalósulhatott. És nem utolsó sorban a Dévai Szent Ferenc Alapítványnak hogy vendégeik lehettünk.